Byggahus.se

maxbelastning hyllplan

1. I
    Medlem · östergötland · 5 inlägg

IngridS

Medlem
    Jag har 8 hyllplan á 1600x600mm som vi vill fästa på vägg. Förslaget jag fått är att ha 3 c-profilskenor 1000mm/hyllplan och 570mm c-konsol (också 3/hyllplan). Hyllplanen ska placeras i två våningar och totallängden blir 6400mm/våning. Vilken maxbelastning klarar respektive hyllplan (1600mm) med c-skenor och konsoler som föreslagits? Självklart spelar fästdon, vägg, fästpunkter osv roll men hoppas kunna få en uppfattning om hur mycket hyllplanen kan klara av.

2. J
    Medlem · Blekinge · 9 674 inlägg

justusandersson

Medlem
    Jag är ganska säker på att det som begränsar vad ni kan lasta på varje hyllplan är konsolernas bärighet. Hylltillverkaren Pelly har en broschyr som heter "Tips och råd" (kunde inte ladda ner den just nu). Där står de olika konsolernas kapacitet. Om varje konsol klarar 50 kg, så klarar ett hyllplan 3x50 dvs 150 kg. Sedan gäller det att skruvarna som håller skenorna matchar lasten, men det är ganska troligt. Detta beror dock på hur väggen ser ut och vilka skruvar ni använder. Dela maxlasten för varje hyllsektion med antalet skruvar så ser ni vad varje skruv måste klara i vertikal riktning. Sedan kan man krångla till det ordentligt, men jag tror inte det är nödvändigt här.

3. I
    Medlem · östergötland · 5 inlägg

IngridS

Medlem
    Toppen och Tack! Ska titta på broschyren du tipsar om

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.