Tror du att hela väggen är bärande då? För tittar man på väggsnutten till vänster om öppningen, som ansluter mot yttervägg, finns där varken balk längst upp eller hellånga lodräta reglar. Kan det vara så att det endast är garderobsmodulerna som är bärande?J justusandersson skrev:Jag tycker det är väldigt tydligt att garderobsväggen ingår som en del i en bärande hjärtvägg. Takstolen är en variant av s.k. svensk takstol som inte är fribärande. Bjälkarna över garderobsdörrarna är avväxlingar. Vill du ta bort dem måste de ersättas med något annat, t.ex. en liten stålbalk eller en limträbalk. Man måste räkna på det. Vill du göra det lätt för dig kan du då utgå från de befintliga balkarna och räkna baklänges.
Då borde vi kunna nagga ut lite av kringliggande moduler och byta ut de 2 korta överliggarna mot en lång, som stöttas upp i ändarna och i mitten så att vi får två öppningar på 76cm istället för 60 cm som dom är idag
Jag kan mer eller mindre garantera att det ligger en takstol ovanför precis mellan karmarna. Jag har mätt och antar att du också har 1200 mm mellan takstolarna? Därmed inte sagt att "pelaren" bär en punktlast. Hela väggen är sannolikt bärande.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lasterna på väggen uppträder som punktlaster rakt under respektive takstol, men väggen måste ses som en helhet, där alla delar hjälper till att staga varandra.
1200mm stämmer bra, och ja då hamnar en takstol ovanför varje garderobssektion..Fulkemisten skrev:
Hela huset är ju ihopplockat av väggsektioner, lite som lego. Det som håller ihop sektionerna är en planka under och en planka över. Vad vi nu kan konstatera finns det två typer av sektioner, bärande och ickebärande. Till vänster om garderoben, mellan garderob och yttervägg finns en ickebärande sektion. Dessa består av fack, 2x5 st. Där de vågräta reglarna går hela vägen igenom, och de lodräta är uppstyckade.. Om du zoomar in på den vänstra regeln ser du en strimma av denna konstruktion intill den hela lodräta regeln.
Alla reglar är 70x70, förutom överliggaren i de bärande sektionerna som är 70x200
Alla reglar är 70x70, förutom överliggaren i de bärande sektionerna som är 70x200
Nån typ av avväxling ska vi nog få till.. Har tänkt mig vanliga Ikea-stommar 2x75. Då utnyttjar vi nästan hela utrymmet och kan sätta in lådor, vilket vi ju inte kunnat nu.. Vilken höjd vi får in hänger på hur vi kan lösa det med avväxling. Hade det inte varit bärande hade vi ju fått in dom höga på 236. Dom lägre ligger ju på ca. 200 och går in under en balk. Takhöjden är 245Fulkemisten skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du byter ut 70x200 bjälken mot en i limträ på 90x180, de bör ha snarlika egenskaper, så kanske du får in de högre garderoberna.
En idé kan ju vara att behålla "stolpen" om det går, fast kanske byta ut den mot en 90x90 limträ? Har du fortfarande plats för 2 x 75 i så fall så går det ju att hålla överliggande avväxling ganska låg så att du får plats med de högre garderoberna. På din sektionsritning ser det förresten ut som om du har 250 cm i takhöjd. Hos mig hade man på vissa ställen sänkt innertaken med 5-7 cm av oklar anledning på 60-70-talet. Kolla om du inte har 250 takhöjd i garderoben, i så fall är ju saken biff.
Klicka här för att svara