Hur många reglar är det? Vad har de för dimensioner? Hur höga är de (i detta plan)?

Ser att du börjat riva väggen förutom stolparna, hur såg det ut ovanför öppningen som fanns i väggen? Var det lagt in någon förstärkning där som tyder på att det är/var en bärande vägg? Om inte, kan det inte vara så att väggen som är kvar in mot vardagsrummet är den bärande väggen? Den väggen går ju mer i linje med väggen mellan kök och sovrum.

J justusandersson skrev:
Hur många reglar är det? Vad har de för dimensioner? Hur höga är de (i detta plan)?
4 st 2"5, ca 2,80 m höga

enSAM enSAM skrev:
Ser att du börjat riva väggen förutom stolparna, hur såg det ut ovanför öppningen som fanns i väggen? Var det lagt in någon förstärkning där som tyder på att det är/var en bärande vägg? Om inte, kan det inte vara så att väggen som är kvar in mot vardagsrummet är den bärande väggen? Den väggen går ju mer i linje med väggen mellan kök och sovrum.
Nej, det fanns ingen förstärkning ovanför dörren. Jag håller så klart tummarna att det är vardagsrumsväggen som är bärande.

Bästa svaret

Carro_D Carro_D skrev:
Jag håller så klart tummarna att det är vardagsrumsväggen som är bärande.
Nej, så byggde man inte ens 1919.

Om man räknar baklänges och utgår från vad fyra reglar 2x5 tum, 2,8 meters höjd, hygglig kvalitet och stagade i vekaste riktningen, skulle kunna klara maximlt, placerade i ofördelaktigaste läget, så skulle de kunna ersättas av en limträbalk som klarar ca 60 kNm. Detta gör 90x450, 115x405 och 140x360. Balken måste vila på 115x115 limträpelare. Att räkna på detta sättet innebär en överdimensionering, men också att man inte behöver lägga mer tid på det.

J justusandersson skrev:
Nej, så byggde man inte ens 1919.

Om man räknar baklänges och utgår från vad fyra reglar 2x5 tum, 2,8 meters höjd, hygglig kvalitet och stagade i vekaste riktningen, skulle kunna klara maximlt, placerade i ofördelaktigaste läget, så skulle de kunna ersättas av en limträbalk som klarar ca 60 kNm. Detta gör 90x450, 115x405 och 140x360. Balken måste vila på 115x115 limträpelare. Att räkna på detta sättet innebär en överdimensionering, men också att man inte behöver lägga mer tid på det.
Tusen tack för ett utförligt svar! Det blir rejäla balkar i så fall men förstår att de är uträknade efter värsta scenario. Får jag fråga hur du menar med att man inte byggde så 1919? Varför kan inte vardagsrumsväggen vara den bärande, alltså?

Carro_D Carro_D skrev:
Varför kan inte vardagsrumsväggen vara den bärande, alltså?
Teoretiskt ja, men jag tror inte det eftersom huset blir bredare. Man kan se det på planritningen också. Detta är inte helt enkelt att förklara. Man måste leta efter strukturer. Sedan har jag ju inte sett huset i verkligheten.

• Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Det ser ut som en bärande vägg. Helt klart.
Jag tycker justusanderson har en vettig lösning på problemet.

• Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Viktigt när du gör en avlastning är ju också att platsen där man placerar upplägget/pelarna klarar att ta emot vikten, så att det inte blir problem någon annanstans..

• Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
Funderar på att ta hit en snickare under veckan och se om de kan fixa jobbet. Har aldrig hållit på med bärande väggar och man vill ju inte göra fel här

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.