Hej!

Jag ska bygga en vägg som är ca 2600mm hög och 2700mm bred I min lägenhet. Väggen kommer enbart fungera som en mellanvägg då jag delar av matplatsen I köket för att skapa ett litet sovrum. Kommer ej fästas några tyngre foremål I väggen, utan jag kommer enbart dra el och försöka sätta in ca 80X60 glasblock för att få in lite ljus.

Jag har köpt enkel gips och osb skivor 12000mm och stålreglar som är 45X stålreglar. Pga rör som är i vägen så har jag valt den minsta dimensionen på reglar.

Nu till mitt lilla dilemma. Är första gången jag gör detta och har bara den här helgen på mig. Golv och tak är av betong. Vad ska jag använda för att fästa stålprofilen I golv och tak med? Vilka skruv och plugg, samt hur grova bör de vara för att orka med att bära skivorna? Är det viktigt att använda rätt sorts plugg för detta eller spelar det ingen store roll?

När jag kör osb som första lager så undrar jag ifall jag endå ska använda plåtskruv för att den ska gänga I skruven? Det räcker väl med skruvar på ca 20mm då osb skivan endast är 11mm tjock.

En sista sak. De reglar som hamnar längst ut, som normalt ska fästas I väggsidorna. Jag kommer enbart kunna fästa den ena sidan med skruv. Det går nämligen rör och avlopp på den ena väggen och är enbart puts. Tror ni det kan bli några problem med stabiliteten på väggen? Jag kommer självklart dra fast ordentligt på övriga ställen.

Låter som att det kan bli en stabil vägg!

Inte så kritiskt att det verkligen bär i tak och vägg då det är möjligheten för att väggen skall tippa som vi är ute efter.

Jag använder mig för det mesta av spikplugg i metall för att fästa utläggen i golv och tak, men det går lika bra sedvanlig spikplugg. Säg 6x40 spikplugg i metall skulle funka prima. Typ dessa:

https://www.bauhaus.se/metallspikplugg.html

Glöm inte av att fästa första regeln mot vägg med plugg även den.

OSB skruvar du i plåtregel med spånskiveskruv avsedd för plåtregel, vanligtvis 30mm lång. Typ dessa:

https://www.bauhaus.se/boardskruv-b-3-9x30-fo-1000.html

Gipsen skruvar du sedan med skarvarna omlott mot OSB med gipsskruv avsedd för trä, alternativt kombiskruv som funkar i både trä och gips. Typ dessa:

https://www.bauhaus.se/gipsskruv-3-9x57-fzb-100.html

Får du bara dit OSB, utlägg i golv och tak ordentligt så kan man alltid komplettera med lim eller nått för att får avslutet att sitta fin fint... OSB styvar upp saker och ting mer än man tror.
Sen efter att ha burit upp dina 120 skivor så kommer du att inde att det nästa gång är lättare att gå på 90cm skivor för att skona ryggen! ;)

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för svaret slacker!

Halkade efter lite i helgen då jag stötte på problem med taket. På ett ställe orkade min kassa och billiga slagborr igenom. Men längre in på taket tog det stopp.

Köpte på mig spikplugg 5X35mm och 6X40mm precis som du rekommenderade. Blev dock inte i metall utan med vanlig plastplugg. Är lite orolig över att råka träffa något i taket när jag borrar. Väggen kommer hamna antingen precis till höger om kopparrören, alternativt till vänster, mitt emellan kopparören och avloppet. Har ni någon koll på hur dessa rör brukar vara dragna. Jag bor i en mittlägenheten så har grannar åt båda hållen. Är 4 rör som kommer in till mitt kök, 2 går vidare till grannen bakom väggen på bilden och 2 stannar hos mig. Frågan är om de splittas och går genom taket på något sätt?

• Renoveringsprojekt i kök med avskalade väggar och synliga kopparrör, golvet delvis täckt med tidningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.