Oputsad del av en källarvägg med träullit synlig, behöver fyllas igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behöver "fylla i" en bit av en källarvägg (se bild) i ett hus från 68. Underlaget är träullit på väggen men just denna lilla biten är oputsad p.g.a. att där fanns en anslutande vägg innan som har rivits i efterhand.

Tjockleken på skiktet behöver vara ca 3 cm där det är som djupast. Vad bör jag använda? Finns det nån form av spackel som fixar detta eller är det puts som gäller? I så fall vilken typ av puts? Det vore trevligt om man kunde slipa till det hyfsat enkelt när det har stelnat.
 
Putsbruk, skulle ta C 3mm.
 
Jag skulle ta gipsputs... Jag skulle lägga någon armering eller en skiva bakom, annars spricker det snabbt.
Gipsputs går inte att slipa så bygg inte för högt utan avsluta istället med vanligt spackel.
 
anders07 anders07 skrev:
Jag skulle ta gipsputs... Jag skulle lägga någon armering eller en skiva bakom, annars spricker det snabbt.
Gipsputs går inte att slipa så bygg inte för högt utan avsluta istället med vanligt spackel.
Nja, enligt TS är detta en källarvägg och är det då en källarvägg där det kan eventuellt tränga igenom fukt skulle jag verkligen hålla mig borta från gipsbruk och vanligt spackel med risk för att det löses upp och släpper på sikt. Är det däremot ingen risk för genomträngande fukt så är produkterna helt korrekta.
Annars så skulle jag rekommendera en betong-baserad produkt typ Putsbruk.
 
  • Gilla
Hans-Olof Söderberg
  • Laddar…
Är putsbruk C slipbart i efterhand eller får man passa sig och lägga lite mindre och sedan spackla över?
 
slacker slacker skrev:
Nja, enligt TS är detta en källarvägg och är det då en källarvägg där det kan eventuellt tränga igenom fukt skulle jag verkligen hålla mig borta från gipsbruk och vanligt spackel med risk för att det löses upp och släpper på sikt. Är det däremot ingen risk för genomträngande fukt så är produkterna helt korrekta.
Annars så skulle jag rekommendera en betong-baserad produkt typ Putsbruk.
Sant i vanliga fall men med träullit i väggen är nog gipsputs det minsta problemet om det skulle tränga genom fukt...
 
C _Chris skrev:
Är putsbruk C slipbart i efterhand eller får man passa sig och lägga lite mindre och sedan spackla över?
Det är inte slipbart!
 
Träulliten är inte fuktkänslig.
 
K
Träullen ser ut att vara oarmerad, och det får mig att anta att huset är äldre. Fram tom 50-talet var kalkbruket/kalkputsen dominerande. Du kan ta en bit och försöka smula mellan fingrarna, är det lättsmulat och kvar blir sand och damm så är det nära till hands att det är kalkbruk, alternativt ett väldigt magert KC-bruk. Det var inte lika fint industrialiserat förut och många putser blandade man på plats samt att cementen var dyr varför det är svårt att bedöma hur mycket cement putsen kan tänkas innehålla.

"reglerna" vid putsning är att laga med samma kvalité eller svagare. Jag hade tittat på ett Hydrauliskt kalkbruk, alternativt ett KC50-50, dvs C-bruk som starkast. Puts slipar man inte i efterhand, utan man skurar fram rätt ytstruktur innan det hunnit bli för hårt, dvs inom närmsta timmarna från påslaget beroende på sugningen i underlaget. Jag hade undvikit gipsputs och spackel på ytterväggar, vilket jag antar att detta rör sig om med tanke på träullen.

För kalkbruk så brukar det vara 3 gånger kornstorleken i tjocklek per påslag, cementbruken brukar vara mer generösa med tjockleken. Träullen skall man grunda innan riktiga påslagen, du kan gå in på träullits hemsida och ladda hem anvisningarna där.

Framgår inte hur stor yta, men om det bara är som bilden, dvs 15-20cm brett hade jag struntat i att armera om övriga väggar inte visar tendenser till sprickor i skarvarna mellan träullsplattor.
Men rör det sig om betydligt större ytor hade jag armerat åtminstone skarvarna med ett putsnät som är cirka 19x19mm och 1mm gods på trådarna, typ serpo 323 eller rullen från Biltema som kostar 35% av Webers pris för likvärdig produkt.
 
K KjellTimell skrev:
Träullen ser ut att vara oarmerad, och det får mig att anta att huset är äldre. Fram tom 50-talet var kalkbruket/kalkputsen dominerande. Du kan ta en bit och försöka smula mellan fingrarna, är det lättsmulat och kvar blir sand och damm så är det nära till hands att det är kalkbruk, alternativt ett väldigt magert KC-bruk. Det var inte lika fint industrialiserat förut och många putser blandade man på plats samt att cementen var dyr varför det är svårt att bedöma hur mycket cement putsen kan tänkas innehålla.

"reglerna" vid putsning är att laga med samma kvalité eller svagare. Jag hade tittat på ett Hydrauliskt kalkbruk, alternativt ett KC50-50, dvs C-bruk som starkast. Puts slipar man inte i efterhand, utan man skurar fram rätt ytstruktur innan det hunnit bli för hårt, dvs inom närmsta timmarna från påslaget beroende på sugningen i underlaget. Jag hade undvikit gipsputs och spackel på ytterväggar, vilket jag antar att detta rör sig om med tanke på träullen.

För kalkbruk så brukar det vara 3 gånger kornstorleken i tjocklek per påslag, cementbruken brukar vara mer generösa med tjockleken. Träullen skall man grunda innan riktiga påslagen, du kan gå in på träullits hemsida och ladda hem anvisningarna där.

Framgår inte hur stor yta, men om det bara är som bilden, dvs 15-20cm brett hade jag struntat i att armera om övriga väggar inte visar tendenser till sprickor i skarvarna mellan träullsplattor.
Men rör det sig om betydligt större ytor hade jag armerat åtminstone skarvarna med ett putsnät som är cirka 19x19mm och 1mm gods på trådarna, typ serpo 323 eller rullen från Biltema som kostar 35% av Webers pris för likvärdig produkt.
Det stämmer väldigt bra; putsen är vitfärgad och lätt att smula sönder (man kan dra naglarna i den och ser då avtryck). Kan det vara kalkputs då alltså. Har du exempel på produkt som är lämplig?

Det rör sig om ett begränsat område ca 20 cm x 1,5 m som ska putsas.
 
K
Ja, det låter som kalkputs. Fast det är förstås svårt att säga om den innehåller en släng cement också utan att göra en 10kkr analys, vilket är lite overkill. Men går du på ett kalkbruk så kan du inte gå fel.

Ett vanligt C-bruk är snudd på omöjligt att smula mellan fingrarna eller rispa med en nagel och har en gråare nyans medan kalkputsen har en vitare nyans.

Ett hydrauliskt kalkbruk från Finja eller Weber fungerar nog, dessa motsvarar NHL5, dvs ett starkt hydrauliskt bruk. Egentligen borde du ha ett lite svagare om du nu kan dra nageln i det utan att skada nageln. Snarare NHL2 eller NHL3,5.

Jag hade likvärdigt puts som du i källaren som jag tunnputsade nu i veckan, jag gick på ett NHL2 bruk efter rekommendation från Målarkalk. Deras bruk är väl mer inriktade på restaureringar och kulturmärkta objekt och är således dyrare än Finja och Weber. Bor du i Stockholm kan du köpa dessa från Bygma tegelförsäljningen i Högdalen.
 
Tack! Weber 142 verkar vara lite lägre hållfasthet, skulle det fungera tror du?
 
Hmmm... eftersom jag inte ska putsa ovanpå befintligt putslager utan snarare direkt på träulliten så är ju frågan om det inte funkar lika bra med vanligt Putsbruk C ändå. Tänker jag rätt?
 
K
Det kan funka och det kan spricka i skarven. kalk och C-bruk har olika elasticitet/rörelseförmågor.
Även vid lagningar av fasader rekommenderas det att man inte blandar brukstyper, där brukar man ju knacka ner bomt och putsa om.

Visst, man får 3 säckar C-bruk till priset av en kalkbrukssäck. Men i ditt fall är det så liten yta så en säck borde räcka. :) Om det är tillgängligheten på kalkbruket som är besvärande så kolla med Beijer om du har något i närheten, dom brukar har bra sortiment av bruk.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.