Får se om jag lyckas förklara detta på ett bra sätt när man inte alltid kan termerna.
Har med en bild och en "ritning" som hjälp.

Det jag undrar är om den gula stolpen längst ned i trappan fyller någon funktion eller inte. Känns som att jag borde kunna ta bort den men inget jag chansar på....

Har ritat upp bjälklaget i grått i bilden nedan. Stolpen står vid den röda cirkeln alltså precis under infästningen av bjälklagsbalken i den tvärgående balken vid hålet till nedervåning.
Den tvärgående balken sitter infäst i nästa bjälklagsbalk och står i andra hörnet på pelaren i hörnet på trappan.

Är det självklart att den gula stolpen går att ta bort eller måste jag kontakta en konstruktör?
Kanske är lika självklart att den måste stå kvar?

Lite olika cc på bjälklaget i detta fall. Från höger: 500, 600 (här är stolpen), 400 (fullängds bjälken).

En enkel ritning som visar en trappa med bjälklag, en markerad gul stolpe vid en röd cirkel och en pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa i en byggnad med en gul stödstolpe och bjälklag synliga, markerad med röd cirkel där stolpen står.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ingen stolpe utan mer som en planka, den kan du ta bort.
Däremot måste nog stolpen i trappvinkeln vara kvar.

Det kan mycket väl vara så att det går elstigare eller någon annan viktigare elkabel på den där stolpen (eller ”i” den om det är flera plankor), det är i alla fall ett inte helt ovanligt sätt i gamla hus att man drar elen på det viset genom trapphuset.

I övrigt håller jag med @Demmpa, den har nog ingen bärande funktion.

L
Någon orsak till att den sitter där finns nog , verkar nästan som ett tillägg , ( kanske golvet uppe gungar mot trappan ) ,det ser ut som avväxlingen i trapphålet är långt där den ev stöttar , Avväxlingen ligger nog på den i trapphörnet och fäst i bjälklagsregeln till höger på fotot
I den sitter det nog andra reglar på mitten , så det beror på vilken grovlek avväxlingen har samt bärighet , så den inte kroknar neråt, i övrigt kan det vara kosmetisk , men ser inte så ut

Jag tror/hoppas att ursprungsskälet är att det nog satt en vägg utmed trappan. Har dock inga ritningar på detta och när jag tog över huset var denna del inte längre original.

Den är inte tillsatt i efterhand för den ha en "fot" ingjuten i betonggolvet.

Ingen el så inget sådant.

Stolpen i trappvinkeln måste absolut vara kvar. Lekte med tanken på att byta den mot något smäckrare men tvärbjälken är urfräst för el så risk att den är försvagad och då behöver man nog en så bred stolpe så den grenslar urgröpningen.

Alla de grå bjälkarna är typ 9" x 2" och sitter infästa med en form av balksko. Ett metalband, rejält gods, som är upphängt över bjälken och sedan går som ett U under den inkommande bjälken.

L
Om du nagelfar stolparna och andra reglar så syns det om det har varit några infästningar där ,
skruv eller spikhål som mallar mot varandra , då kan du dra en slutsats om att det varit en inspikad trappa som öppnats
Eftersom det finns stolpfot , så kan det vara något med gung på golvet ovan , men det går inte att säga på avstånd , måste provas och ses på plats , det är 1500 totalt häng där utan stolpe , normalt ca max 900 i trapphål

Känns som en enkel lösning då.
Jag tar bort den och provar. Om det blir gung så skall den vara där, annars inte.

L
N Nizztos skrev:
Känns som en enkel lösning då.
Jag tar bort den och provar. Om det blir gung så skall den vara där, annars inte.
Du måste nog ha ett fallskydd på sidan om trappen iaf och då kan du sätta ett 2 tum stålrör mellan golv och tak och bräda in det , blir inte så grovt då

Njae,
Fallskydd behöver man om man skall följa reglerna men det kommer inte jag göra. Inbrädat 2" blir i princip samma som idag. Stolpen är 2"x4".
Däremot kan det nog vara så att om den behövs så ersätter jag den med fyrkantprofil i stål som jag bara lackar. Har redan stålpelare till nockbalk så det utseendet finns redan i huset.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.