Hej

Ska bygga en gipsvägg som ska sluta öppet i rummet, dvs där ska inte vara någon dörr eller valv eller liknande.

Ska bygga med 70x45 reglar och enkelgips.
Min fråga är hur jag ska avsluta väggen. På väggens fram och baksida tänkte jag ha kvar fasad gipsskiva, men vad ska jag ha på väggens ända? Jag vill helst använda hörnskydd i metall inspacklat i ytterhörmen.
Är det bara att skära till en ca 90 mm gipsskiva och spackla?

Tack

Japp!
Sedan monterar du hörnskydden och spacklar.
Alternativt klär du hörnet med hörnlist om det är listat i övrigt i rummet. Det går fortare än att spackla och slipa samt skyddar mot kantstötning bättre.

Nej, jag vill inte ha en list utanpå målningen. Det får bli en metallist som spacklas in, slipning och sedan målning.

Kommer inte metalllisten att bygga ut lite? Borde man inte i så fall köra ofasade gipsskivor på båda sidor i hörnet så att metallvinkeln bygger lika mycket på båda sidor hörnet?

Man brukar bredspackla upp till järnets rundning. Kortsidan fyller du upp helt och långväggen spacklar du bredare så det inte syns att den går ut några mm i hörnet.

Så egentligen hade jag kunnat ha fasade gipsskivor på långsidan så slipper jag bredspackla så mycket plus att jag får den helt rak?

Metallhörn som du fäster i gipsputs brukar jag köra med. Fyll hörenen med gipsputs och dra i några skruvar så hörnen sitter på plats och dra på gipsputs så det fyller upp även utvändigt. När gipsputsen nästan torkat kan du riva av ev. bulor som putar ut. Avsluta sen med medium handspackel mot hörnens vikningar.

När något slår i hörnet, dammsugare, etc. och färg nöts bort är det bara att dra på lite ny färg. Gipsputsen gör det så hårt att det inte blir bulor.

P polarsson skrev:
Så egentligen hade jag kunnat ha fasade gipsskivor på långsidan så slipper jag bredspackla så mycket plus att jag får den helt rak?
Helt rätt!
Kan du börja med en ny skiva i hörnet blir det mindre spackling:D

Dessa använder jag, smidiga att montera. Enkelt att spackla upp utan att det syns efter målning.
Om de inte fäst ordentligt vilket har någon gång har jag tagit våtrumslim och skjutit fast med klammer. Klamren har jag tagit bort när limmet torkat innan jag spacklat. Har fungerat klockrent.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hörnskydd-självhäftande-2740mm

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.