Håller på att riva på övervåningen för att kunna bygga upp ett nytt badrum.

Har stött på ett stödben till takstolen (motsvarande mot kattvind) i dimension 50x150mm som verkar lite sorgligt.

Jag tycker inte att stödbenet står vidare stadigt utan det är lätt att "rucka" på det med ett koben.

Renoveringsarbete på övervåning med synligt stödben och avlägsnade väggpaneler, kabeltrassel och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåning under renovering med ett synligt stödben intill fönster och radiator, omgivet av byggavfall och nedrivna väggdelar.
Skapa konto

Trästödben som ser skadat och instabilt ut med spår av rivning på en övervåning.
Skapa konto

Renoveringsprocess med synligt stödben och spån på trägolv.
Skapa konto

Är det något speciellt jag behöver tänka på om jag skall byta detta mot ett nytt stödben med dimensionen 45x145? Tänkte fästa på ena sidan takstolen med en spikplåt och ankarskruv. Behöver man staga upp mer innan man bräcker loss och byter?

Tack på förhand!

H
man ska alltid staga innan man byter en bärande del

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Det kanske sitter löst nu. Men med 1dm snö på taket kanske det gör nytta. Bara en tanke.

kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
Det kanske sitter löst nu. Men med 1dm snö på taket kanske det gör nytta. Bara en tanke.
Kan nog mycket väl vara så, har läst om liknande resonemang i andra trådar.

Då skruvar jag nog fast en stötta lite längre upp och pumpar lite lätt med en domkraft, så ska det säkert gå smidigt att byta stödbenet.

• Gilla
kalle_lidköping
  • Laddar…
Stagade upp lite lätt med domkraft och bytte stödbenet. Nu står det rakt och är väldigt mycket mer stumt.

Stödbenet stod på en kil fastspänd mellan två golvreglar, så det var nog mest tänkt att hjälpa vid t.ex snölast.

Nyinstallerat stödben i trä, stagat med en domkraft, under en snedtakskonstruktion på en byggarbetsplats.
Skapa konto

Nytt stödben med metallplatta som stagats upp mellan golvreglar i en byggkonstruktion.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.