Håller på att riva på övervåningen för att kunna bygga upp ett nytt badrum.
Har stött på ett stödben till takstolen (motsvarande mot kattvind) i dimension 50x150mm som verkar lite sorgligt.
Jag tycker inte att stödbenet står vidare stadigt utan det är lätt att "rucka" på det med ett koben.
Är det något speciellt jag behöver tänka på om jag skall byta detta mot ett nytt stödben med dimensionen 45x145? Tänkte fästa på ena sidan takstolen med en spikplåt och ankarskruv. Behöver man staga upp mer innan man bräcker loss och byter?
Tack på förhand!
Har stött på ett stödben till takstolen (motsvarande mot kattvind) i dimension 50x150mm som verkar lite sorgligt.
Jag tycker inte att stödbenet står vidare stadigt utan det är lätt att "rucka" på det med ett koben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det något speciellt jag behöver tänka på om jag skall byta detta mot ett nytt stödben med dimensionen 45x145? Tänkte fästa på ena sidan takstolen med en spikplåt och ankarskruv. Behöver man staga upp mer innan man bräcker loss och byter?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
287 kr inkl moms
319 kr
Läs mer
Det kanske sitter löst nu. Men med 1dm snö på taket kanske det gör nytta. Bara en tanke.
Kan nog mycket väl vara så, har läst om liknande resonemang i andra trådar.kalle_lidköping skrev:
Då skruvar jag nog fast en stötta lite längre upp och pumpar lite lätt med en domkraft, så ska det säkert gå smidigt att byta stödbenet.
Stagade upp lite lätt med domkraft och bytte stödbenet. Nu står det rakt och är väldigt mycket mer stumt.
Stödbenet stod på en kil fastspänd mellan två golvreglar, så det var nog mest tänkt att hjälpa vid t.ex snölast.
Stödbenet stod på en kil fastspänd mellan två golvreglar, så det var nog mest tänkt att hjälpa vid t.ex snölast.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara