Min svärfar satte upp en tillfällig skiva mot fasaden i garaget där det stått en gammal soptunna.
Jag frågade honom men det var för skiva men han var lite osäker. Så tänkte höra mer er om nån känner igen materialet
Jag frågade honom men det var för skiva men han var lite osäker. Så tänkte höra mer er om nån känner igen materialet
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det ser ut som en eternitskiva (dvs asbestcement). Dock något förvirrande färgskillnad mellan bilderna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Kan ju också vara en fibercementskiva.
När satte han upp den och köptes den ny då?
När satte han upp den och köptes den ny då?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den nedre bilden känns mer som typisk eternit. Men som 13th Marine skriver, tidpunkt för inköp säger mycket.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Asbest har ju inte nyttjats sedan mitten på 70-talet, så oddsen känns väldigt låga att han fått tag på en sådan.
Har du köpt den de senaste 20 åren är det en Steni-skiva! Eller Minarit olika fabrikat namn.
Redigerat:
Jag hittade en flamlänsk webbsida (återvinningsstation) om asbest. De beskriver en enkel test som man kan utföra själv
https://www.geel.be/product.aspx?id=2642
Översättning av testet
Flamtest
Om det finns asbest i ett visst material kan du enkelt testa dig själv: Ta en bit av det misstänkta materialet och håll det i en flamma. När du ser fibrer som fortsätter att glöda och inte deformeras måste du hantera asbest. Innan du vidtar åtgärder: läs denna broschyr först. Att vara otänkande och panik har en kontraproduktiv effekt.
https://www.geel.be/product.aspx?id=2642
Översättning av testet
Flamtest
Om det finns asbest i ett visst material kan du enkelt testa dig själv: Ta en bit av det misstänkta materialet och håll det i en flamma. När du ser fibrer som fortsätter att glöda och inte deformeras måste du hantera asbest. Innan du vidtar åtgärder: läs denna broschyr först. Att vara otänkande och panik har en kontraproduktiv effekt.
efter att ha hanterat mineritskiver ett par år. så vet jag.harry73 skrev:
fixat nöjd så?