Min svärfar satte upp en tillfällig skiva mot fasaden i garaget där det stått en gammal soptunna.
Jag frågade honom men det var för skiva men han var lite osäker. Så tänkte höra mer er om nån känner igen materialet

• Tillfällig grov skiva monterad mot en garagefasad, omgivet av träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tillfällig grå skiva fäst mot en garagefasad med träribbor och skruvar, material okänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en eternitskiva (dvs asbestcement). Dock något förvirrande färgskillnad mellan bilderna.

den nedersta bilden är bättre, den andra blev lite mörk.

Kan ju också vara en fibercementskiva.

När satte han upp den och köptes den ny då?

Han satte upp den gör cirka 1 månad sedan. Hur gammal den är har han ingen aning om. Han hittade skivan på hans jobb påstår han

Den nedre bilden känns mer som typisk eternit. Men som 13th Marine skriver, tidpunkt för inköp säger mycket.

Asbest har ju inte nyttjats sedan mitten på 70-talet, så oddsen känns väldigt låga att han fått tag på en sådan.

Skivan är väldigt tung och han var tvungen att borra innan han skruva fast den. Kan det en vara eternitskiva ändå?? ? eternitskivor är det ett hårt material?

Ja, eternit är hårt. Skulle det nu vara eternit så låt den sitta.

Har du köpt den de senaste 20 åren är det en Steni-skiva! Eller Minarit olika fabrikat namn.

Redigerat:
H
D Dimu skrev:
Skivan är väldigt tung och han var tvungen att borra innan han skruva fast den. Kan det en vara eternitskiva ändå?? ? eternitskivor är det ett hårt material?
mineritskiva.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Det kostar c.a. 500 att få skivan testad. Man skicka in ett prov på c.a. 5*5 cm. Jag använder A-analys, allt sköts via post och email. Men det finns säkerligen fler andra som erbjuder den tjänsten.

harry73
Jag hittade en flamlänsk webbsida (återvinningsstation) om asbest. De beskriver en enkel test som man kan utföra själv
https://www.geel.be/product.aspx?id=2642

Översättning av testet
Flamtest

Om det finns asbest i ett visst material kan du enkelt testa dig själv: Ta en bit av det misstänkta materialet och håll det i en flamma. När du ser fibrer som fortsätter att glöda och inte deformeras måste du hantera asbest. Innan du vidtar åtgärder: läs denna broschyr först. Att vara otänkande och panik har en kontraproduktiv effekt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
harry73
henke_benke skrev:
detta är en mineritskiva.
Det blir inte mer övertygande för att du säger det två gånger, även om du använder 4 gånger så mycket ord.
Tips är att lägga in en bild eller berätta varför du är säker på din sak (t ex jag jobbar på en mineritfabrik)

H
harry73 harry73 skrev:
Det blir inte mer övertygande för att du säger det två gånger, även om du använder 4 gånger så mycket ord.
Tips är att lägga in en bild eller berätta varför du är säker på din sak (t ex jag jobbar på en mineritfabrik)
efter att ha hanterat mineritskiver ett par år. så vet jag.
fixat nöjd så?

• Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.