3 756 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Spännvidd ny trossbotten - golvspån?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag har ett trägolv på vår vindsvåning:
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html
Det ligger skruvat på ett bjälklag av 220x45 + 70x45 reglar.
70-reglarna är alltså spikade/skruvade ovanpå 220-reglarna.
ca 8 meter spännvidd med upplag på mitten, dvs ca 4 m fritt.
Hela golvet känns mycket stabilt, och golvet är obehandlat men snyggt utan synliga fel,
fast det kallas ekonomigolv.
Hade hellre haft det i hela huset i stället för bokparketten som vi valde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html
Det ligger skruvat på ett bjälklag av 220x45 + 70x45 reglar.
70-reglarna är alltså spikade/skruvade ovanpå 220-reglarna.
ca 8 meter spännvidd med upplag på mitten, dvs ca 4 m fritt.
Hela golvet känns mycket stabilt, och golvet är obehandlat men snyggt utan synliga fel,
fast det kallas ekonomigolv.
Hade hellre haft det i hela huset i stället för bokparketten som vi valde.
Tackar så mycket för svar!
Det är precis ett sådant typ av golv vi tänkt oss!
Jag kom i vart fall hem för någon timme sedan efter att ha lagt första trossbotten i huset med råspont och nog inbillar jag mig nog ändå lite att själva trossbotten kan ha betydelse för konstruktionen ändå, eller i vart fall känns det så.. För skoj skull så tog jag och sågade till nån bit asfaboard och la i några fack i ett annat rum som har bjälklag men ej trossbotten en, och går man runt på reglarna i de olika rummen så känns det som att det rum som har trossbotten av råspont nu är betydligt "stabilare", och detta baserar jag på när jag studsar fram som en gasell över reglarna med mina 118 kg.
Kanske är det som sades orelevant för det färdiga golvet, men just nu är det i vart fall markant skillnad, det tyckte då i vart fall jag 
Faktum är, att när man står här med det man har framför sig, så kittlar det en aning igen att lägga ett massivt trägolv direkt på reglarna ändå... men ja.. jag vet inte ja...? En vill ju inte lägga pengar på golvspån, skruv, lim och papp till en hel våning om det kanske inte blir jätte märkbar skillnad, (och såklart allt extra jobb), samtidigt som en såklart inte vill behöva ångra sig sen på grund av att man kanske tänkt fel och baserat fakta på sina subjektiva grunder.. men det "känns" stabilt
Jaja.. det får bli en funderare helt enkelt.

Det är precis ett sådant typ av golv vi tänkt oss!
Jag kom i vart fall hem för någon timme sedan efter att ha lagt första trossbotten i huset med råspont och nog inbillar jag mig nog ändå lite att själva trossbotten kan ha betydelse för konstruktionen ändå, eller i vart fall känns det så.. För skoj skull så tog jag och sågade till nån bit asfaboard och la i några fack i ett annat rum som har bjälklag men ej trossbotten en, och går man runt på reglarna i de olika rummen så känns det som att det rum som har trossbotten av råspont nu är betydligt "stabilare", och detta baserar jag på när jag studsar fram som en gasell över reglarna med mina 118 kg.
Faktum är, att när man står här med det man har framför sig, så kittlar det en aning igen att lägga ett massivt trägolv direkt på reglarna ändå... men ja.. jag vet inte ja...? En vill ju inte lägga pengar på golvspån, skruv, lim och papp till en hel våning om det kanske inte blir jätte märkbar skillnad, (och såklart allt extra jobb), samtidigt som en såklart inte vill behöva ångra sig sen på grund av att man kanske tänkt fel och baserat fakta på sina subjektiva grunder.. men det "känns" stabilt

Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Klart att lite hjälper materialet i trossbotten men jag tror inte heller att det är i närheten av exempelvis skruvlimmad golvspån. Din råspont borde bete sig lite som ett jalusi ur böjningssynpunkt (om du inte har varit så jäklig att du limmat i spånten).
När man kör gaselldansen på ett öppet bjälklag är nog mycket av den flexibilitet man upplever reglarnas böjning i sidled när man hoppar omkring. Den hjälper nog din råspont mycket mot, och även kortlingarna. Men det sidledsstödet får du ju även när du lägger övergolvet.
När man kör gaselldansen på ett öppet bjälklag är nog mycket av den flexibilitet man upplever reglarnas böjning i sidled när man hoppar omkring. Den hjälper nog din råspont mycket mot, och även kortlingarna. Men det sidledsstödet får du ju även när du lägger övergolvet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det går inte att känna sig fram. Man måste räkna på det. En del av konsekvenserna av för stor lastnedböjning visar sig först efter längre tid. Teorierna som beräkningarna bygger på är från 1700-talet. De får anses vara beprövade...
Klicka här för att svara