Hej!

fundering, kan man på dom stora bygghandlarna/sågarna måttbeställa reglar, ytterpanel osv?

t.ex. kan jag beställa 100st 45x195 i 2,45m ? och bara betala för 245meter , eller hur funkar det?

funderar även på hur lång ytterpanel man kan beställa? ska ha liggande panel och behöver 6meter för att slippa fula skarvar, går det beställa så lång ?

tacksam för svar :)

D ddoo skrev:
Hej!

fundering, kan man på dom stora bygghandlarna/sågarna måttbeställa reglar, ytterpanel osv?

t.ex. kan jag beställa 100st 45x195 i 2,45m ? och bara betala för 245meter , eller hur funkar det?

funderar även på hur lång ytterpanel man kan beställa? ska ha liggande panel och behöver 6meter för att slippa fula skarvar, går det beställa så lång ?

tacksam för svar :)
Åttersta såg... kolla det, upp til 10-13 m...

Ja, det bör gå fint. Annars finns ju små bondsågar som brukar kunna såga till det mesta.
Är ju bara att ringa och fråga några närliggande.

Det brukar gå bra men då brukar virket kosta betydligt mer/meter än om man handlar till standardlängder.

När du säger 2,45 m gissar jag att det är för att regla väggar. För detta ändamål finns så kallad ”kortregel”. Något högre meterpris än de långa längderna. Exempelvis har Byggmax 2,5 m för 34,95 kr/m. Samma dimension i fallande längder kostar 31,40 kr/m. Visst du slipper inte sågen helt men spillet blir minimalt.

Det billigaste är att köpa närmsta längre standardlängd. Köper du måttbeställt så utgår de från det och tar betalt för spill och arbete. Det är inte ett normal förfarande, så det blir inte billigt.

Måttbeställa har ju fler aspekter än bara priset. Gör man inte jobbet själv o har en långsam hantverkare så är det inte säkert de lönar sig med löpande längder.

Och sedan är det ju inte allom givet att veta den exakta längden som man behöver, det brukar dra iväg några mm hit eller dit.

• Gilla
M4thias74
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.