Vi har ett hus, platta på mark, oiosolerat under. Reglar direkt på plattan med träkilar under, tryckimpreg ytterväggssyllar (med syllist mellan platta och syll). Vid besiktning var det 12% i syll ute. Besikt.mannen upplevde inga mikrobiella lukter eller kemiska dofter vid koll.

Några dagar efter att vi har flyttat in så upptäckter vi ändå en konstig lukt nere vid listen i sovrummet på entréplan. Sovrummet har yttervägg på två sidor. Det luktar mest inne i ett hörn där yttervägg och innervägg möts. Haft två olika fuktmätarkillar ute av andra anledningar som inte tyckte att det luktade mögel eller tryckt. De trodde lukten skulle bli bättre när vi väl fått igång vår mekaniska ventilation (vilket ej har blivit bättre). Ena killen möter 9 % fukt i inneväggssyllen.

Saken är att vi blev stressade av lukten att vi beslöt oss för att såga upp en bit av golvet och väggen bakom listen. När sambon gör hålet i väggen (yttervägg) råkar han göra en reva i plastfolien bakom den tjocka plywoosskivan (Vi har inga gipsväggar..). När vi sen har känt och luktat i några dagar, konstaterat vi att vi inte ser eller luktar något som skulle kunna vara mögel, allt är torrt ocj fint, och sambon fixar hål och golvet igen.

Nu tycker jag att det luktar mer surt inne i rummet, en lukt som kommer och går. Jag undrar om det kan bero på att vi tog hål på plastfolien? Att varm luft nu möter kall och att kondensen av detta sätter sig i isoleringen... Min sambo tycker att jag är löjlig eftersom att fukt isf borde bildas på plastfolien oavsett uitfrån mitt påstående... och att plastfolien enbart är där för att man inte ska få glasullen på sig...? Han menar också att plasten borde ha hål på flera ställen med tanke på att där är hål sedan tidigare pga hyllor och tavlor mm. Förstår att det kanske är svårt att ge svar men jag uppfattar när jag läser om plastfolie i väggar att hål inte är bra utifrån fuktaspekten och min sambo tycker det verkar osannolikt.

Plasten som sitter där är ju en ångspärr, precis som du är inne på.
Vid återmonteringen av undersökningshålet så skulle den skadade biten ha tejpats ihop.
Samtidigt så är det precis som han säger att plasten ofta är punkterad av olika orsaker.

Du skriver att ni har ändrat er ventilation till mekanisk? Vad hade ni tidigare? Vad har gjorts?

En liten reva gör varken till eller från. Särskilt om ni har mekanisk ventilation som säkerställer ett litet undertryck i bostaden.

Precis som GoForit skriver ovan har din sambo fel och plasten är där av en anledning. Det borde ha tejpats ihop med åldersbeständig tejp innan väggen sattes igen.

Däremot är jag ganska säker på att ni inte behöver oroa er. Framförallt så finns det inte en chans att hålet redan orsakat så pass mycket fukt att en mikrobiell eller kemisk lukt skulle ha börjat redan.

Det låter lite som att ni är nya på det här med hus och luktar och sniffar och oroar er i onödan. Inget konstigt med det, så tror jag många är när de flyttar in i ett eget hus för första gången (jag var likadan själv).

GoForIt GoForIt skrev:
Plasten som sitter där är ju en ångspärr, precis som du är inne på.
Vid återmonteringen av undersökningshålet så skulle den skadade biten ha tejpats ihop.
Samtidigt så är det precis som han säger att plasten ofta är punkterad av olika orsaker.

Du skriver att ni har ändrat er ventilation till mekanisk? Vad hade ni tidigare? Vad har gjorts?
Åh så typiskt! Nej vi har inte ändrat vår ventilation, men de som bodde i huset innan oss hade låtit den stå stilla i 10 års tid.. ingen vacker syn i gamla aggregaget men äntligen åtgärdat med nytt aggregat!

useless useless skrev:
En liten reva gör varken till eller från. Särskilt om ni har mekanisk ventilation som säkerställer ett litet undertryck i bostaden.
Då håller vi tummarna för det! Sambon är inte villig att ta bort hålet igen och fixa...och jag är inte så händig själv.

V vectrex skrev:
Precis som GoForit skriver ovan har din sambo fel och plasten är där av en anledning. Det borde ha tejpats ihop med åldersbeständig tejp innan väggen sattes igen.

Däremot är jag ganska säker på att ni inte behöver oroa er. Framförallt så finns det inte en chans att hålet redan orsakat så pass mycket fukt att en mikrobiell eller kemisk lukt skulle ha börjat redan.

Det låter lite som att ni är nya på det här med hus och luktar och sniffar och oroar er i onödan. Inget konstigt med det, så tror jag många är när de flyttar in i ett eget hus för första gången (jag var likadan själv).

Tack för svaret! Rummet används som lekrum åt barnen. När det blir tid att användas som sovrum kommer vi/fackman riva bort golv och väggar för att säkerhetsställa att där inte är något angripet.. har haft massor av vänner på besök som säger att de inte luktar något i rummet men om man luktar nere vid listen så luktat det.. muggit. Så något är nog tokigt men eftersom det inte har satt sig i sakern eller kläder i rummet så hoppas vi på att omfattningen är väldigt liten. Men ja, vi är nya på det här med hus och platta på mark var kanske inte det smartaste köpet. Å andra sidan är huset från -78 och har klarat sig ännu så länge:)

Emara Emara skrev:
Åh så typiskt! Nej vi har inte ändrat vår ventilation, men de som bodde i huset innan oss hade låtit den stå stilla i 10 års tid.. ingen vacker syn i gamla aggregaget men äntligen åtgärdat med nytt aggregat!
Anledningen till min nyfikenhet var om denna förändring kunde ge upphov till lukten. Exempelvis att man drar in tilluft på fel ställen om det saknas tilluftsventiler..

GoForIt GoForIt skrev:
Anledningen till min nyfikenhet var om denna förändring kunde ge upphov till lukten. Exempelvis att man drar in tilluft på fel ställen om det saknas tilluftsventiler..
Ah! Okej, nej de har bara kört självdrag så inga tilluftsventiler insatta alls. Så lukten förblir en gåta tsv :)

Om kåken stått utan ventilation als i 10 år så borde den ju börjat mögla för länge sedan. I alla fall om man får tro expertisen som babblar om fuktkonvektion och vikten av undertryck i huset.

Emara Emara skrev:
Ah! Okej, nej de har bara kört självdrag så inga tilluftsventiler insatta alls. Så lukten förblir en gåta tsv :)
Men det funkar ju dåligt..
Då behöver ni ju sätta in tilluftsventiler i sov- och vardagsrum. Frånluft i kök och badrum (+ ev tvättstuga).

H
förmodligen är ventrören lite sunkiga också.
om ventilationen stått stll en längre tid

GoForIt GoForIt skrev:
Men det funkar ju dåligt..
Då behöver ni ju sätta in tilluftsventiler i sov- och vardagsrum. Frånluft i kök och badrum (+ ev tvättstuga).
Jo fast nu har vi ju fått igång vår mekaniska ventilation så där finns ju tilluftdon i de rum där det ska finnas och frånluftdon där det ska finnas :) bara det att de inte varit igång på 10 år..

henke_benke skrev:
förmodligen är ventrören lite sunkiga också.
om ventilationen stått stll en längre tid
Ventfirman rengjorde dessa så de är ok. Mögel och smuts och fukt i aggregatet men det är utbytt

Emara Emara skrev:

Har ni inga tilluftventiler så är det inte otroligt att sunkig luft dras in via otätheter mellan golv och vägg. Ni måste ha ventiler som tar in friskluft för att ersätta den luft som ventileras ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.