Vi planerar for källarrenovering i vår villa från tidig 70-tal. När jag tittar på taket i källare så är de 120cm breda och 5m långa "träramar" med masonitskiva på. Det vi tänkte är att riva bort masonit och skruva på gips istället och på så sätt få det jämnt och fint. Det som jag undrar är varför sitter dessa med ca 1 cm glapp och om det blir fel när vi lägger gips kant i kant?
Bonusfråga: vad är det för skivor som förre ägaren använde för väggar runt ett tillbyggt badrum i källaren och huruvida man kan spackla och måla på dessa skivor som vanligt?
Bonusfråga: vad är det för skivor som förre ägaren använde för väggar runt ett tillbyggt badrum i källaren och huruvida man kan spackla och måla på dessa skivor som vanligt?
Hustyp fabrikat ? ,, En del hade färdiga block som lades som bjälklag och då är det en spalt mellan dom , och täcks med en bräda eller annat i skarven på undersidan
Väggen kan vara minerit en cemntbaserd skiva , godkänd i bad ,skrapa lite och se om det kommer som cementliknande damm från den
Väggen kan vara minerit en cemntbaserd skiva , godkänd i bad ,skrapa lite och se om det kommer som cementliknande damm från den
Ok. Om jag då skruvar på gipsskivor - kommer det att bli sprickor?L Liteavvarje skrev:
Varför har man dessa spalt mellan blocken? Kan man sätta gipsskiva över dem? Eller sätta skivorna på tvären?L Liteavvarje skrev:
Kan inte säga om dom rör sig i taket men tror inte det , det är normalt en bräda spikad mellan där , troligtvis rör dom sig inte , är rätt stadiga , om du ska sätta gips i taket , kan du såga upp skivan och dra ihop dom med långa skruv och en bit som passar mellan , då sitter dom tajt
Spalten är enbart för att det är färdiga block som lägges dit och avpassas till totala bredden eller längden som dom ska täcka
Spalten är enbart för att det är färdiga block som lägges dit och avpassas till totala bredden eller längden som dom ska täcka
Ja med våtrumsspackel om det är våtrum , glöm inte att remsa över skarvarna och ta bort fnaset som finns vid skruvskallarna , det är svårt att dra in en skruv i minerit , kanske skruva ut dom lite och gräva ur lite så skallen kommer djupare
Om ni ändå ska renovera så varför inte riva ut det gamla taket och sedan sätta ny läkt och gipstak? Då kan ni samtidigt fälla in spottar om ni vill det. Plus att ni blir av med allt det gamla "möget". Lite mer jobb men kommer att bli riktigt bra!stanlund2 skrev:
Vi planerar for källarrenovering i vår villa från tidig 70-tal. När jag tittar på taket i källare så är de 120cm breda och 5m långa "träramar" med masonitskiva på. Det vi tänkte är att riva bort masonit och skruva på gips istället och på så sätt få det jämnt och fint. Det som jag undrar är varför sitter dessa med ca 1 cm glapp och om det blir fel när vi lägger gips kant i kant?
Tanken var att bara riva masoniten och skruva fast gipsskivor på de "ramar" som masoniten i nuläget sitter på. Det jag inte visste om dessa 1cm glapp tjänade till något syfte typ utvidgning, ventilation eller vadsomhelst.M Morgonskiftet skrev:
Finns det något syfte med att ha dessa masonitskivor på utsidan av badrums"boxen". Ersätter de gärna med vanlig gips som jag vet hur man jobbar medL Liteavvarje skrev:
Okej. Jag gissar att du ändå behöver sätta ny läkt då. När vi gjorde badrummet i källaren så satte jag cc 30 och ett huntonit tak. Det fungerar bra i badrummet. Läktade ned med 21 läkt x2 och fick då plats med eldragning och lågbyggande LED spottar. Hade såklart gått lika bra med gips men tänkte att det är skönt att slippa spackla...stanlund2 skrev:
Klicka här för att svara