Vi ska sätta in skjutdörrar med spegelglas, troligen från Elfa, i hallen. Öppningen är ca 240 cm bred (och lika hög), och p.g.a. smal passage vill jag helst ha tvåspårig skena - tre spår stjäl några värdefulla centimeter. Jag vill därmed också bara ha två dörrar och inte tre, för att kunna öppna upp tillräckligt stor yta.

Det går att beställa 2 st skjutdörrar (dryga 120cm/st) från Elfa, men min fundering är om dessa dörrar kommer att bli för tunga och klumpiga att hantera. Någon som har erfarenhet eller input?

Fulkemisten
Jag har 2x110 cm breda och 230 cm höga dörrar från Elfa i sovrummet. Absolut inte för tunga och klumpiga, rullar hur lätt som helst även efter 4 år. Ville precis som du inte ha tre dörrar då det är störigt att bara kunna öppna 2/3 istället för 1/2 bredden. Dock har jag inte spegelglas så de du tänkt är ju tyngre.
Ett alternativ är som en släkting till mig gjorde, denne hade ytterligare något bredare öppning än dig, jag tror 270 cm totalt. Här blev det istället 4 x 67,5 cm på endast dubbelskena. Det är också bra då även detta medför 1/2 bredden vid öppning. Det kan ju vara något om man beaktar den högre vikten?

Redigerat:
BirgitS
Elfa har en maxbredd på dörrarna som är olika på olika dörrar/profiler och det är väl just för att vissa inte fungerar när de blir bredare, så man kan nog lita på vad deras uppgifter om vad som fungerar. Vi är nöjda med våra 4 dörrar med dubbelspår framför en garderob som är 280 cm bred för då kan man öppna upp mittdelen, till skillnad från med två dörrar där de mittersta 5 cm (eller så) alltid är täckt, vilket gör att man inte kan ha någon utdragsfunktion där. En av våra dörrar har en spegel på ca halva höjden (mitten) och jag kan inte känna någon skillnad på den dörren och de andra (modell Arctic).

Är man svag i armar/händer så är det nog viktigare att välja en greppvänlig profil och inte ha de här "stoppen" som gör att dörrarna håller sig på plats när man råkar nudda dem, men kräver ett större tryck när man verkligen vill röra dörrarna.

Jag har Elfa 4 x 90 cm till min garderob. De rullar lätt, men det är inte kul att klämma ett finger (fråga mig hur jag vet....).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.