Hej. Jag skall montera upp TV i vardagsrum i yttervägg. Alla bärande väggar i lgh är i betong, liksom denna vägg. Dock låter den inte som betongvägg när jag knackar, inte lika stumt. Alla andra betongväggar låter likadant men denna vägg skiljer sig markant. Det är dock garanterat betong men det verkar vara något lager emellan.

Min nybörjarfråga är:

Vad har jag att göra med här? Vad är det som skiljer denna vägg i vardagsrummet från alla andra ytterväggar i lgh? Fastigheten är byggd 2003.

Varför är det garanterat betong?

Prova att borra ett litet hål där det ändå ska va ett hål, eller slå i en spik till hälften så får du veta.

T Tosse skrev:
Varför är det garanterat betong?

Prova att borra ett litet hål där det ändå ska va ett hål, eller slå i en spik till hälften så får du veta.
Det är en yttervägg så jag antog att det var en bärande betongvägg. På lägenhetsritningen är den också lika tjock som övriga ytterväggar. Är det möjligt att denna yttervägg alltså inte behöver vara betong?

H
M Murp skrev:
Det är en yttervägg så jag antog att det var en bärande betongvägg. På lägenhetsritningen är den också lika tjock som övriga ytterväggar. Är det möjligt att denna yttervägg alltså inte behöver vara betong?
precis.

M Murp skrev:
Absolut är det möjligt.

T Tosse skrev:
Absolut är det möjligt.
Så vad låter det som? Gips med träreglar, och sen putsfasad utanpå gipset?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.