6 519 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Dimension på Limträbalk under mellan bjälklag.
Behöver tips på Villken dimension på Limträbalk som behövs för att staga upp ett mellanbjälklag med fri längd på 7 meter
Bjälklaget är i sig självbärande men skulle vilja ha det lite stummare. Balkens fria längd blir 5 meter med upplag mot yttervägg samt en innervägg.
Kan en 270x140 balk vara godkänd?
Bjälklaget är i sig självbärande men skulle vilja ha det lite stummare. Balkens fria längd blir 5 meter med upplag mot yttervägg samt en innervägg.
Kan en 270x140 balk vara godkänd?
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om den sammanlagda golvytan som belastar den tänkta balken är 35 kvm, har en normal bostadsanvändning (2 kN/kvm) och en normal egenvikt (0,5 kN/kvm) så räcker inte 140x270 för att hålla nedböjningen på en acceptabel nivå. Använder du istället 140x360 blir nedböjningen ca 1/500 av balkens spännvidd, vilket är OK i sammanhanget. Vill du få ner höjden på konstruktionen kan du istället ta en 215x315.
Mellanbjälklaget är ju dimensionerat för den nedböjning som ska vara godkänd.
Så jag ska ju egentligen inte behöva ha en balk. Utan vill bara ha det lite stummare vid spring och hopp(barnlek)
215x315 kan vara ett alternativ. Trodde inte man var tvungen att ha så grovt men 5 meter är ju en bit.
Så jag ska ju egentligen inte behöva ha en balk. Utan vill bara ha det lite stummare vid spring och hopp(barnlek)
215x315 kan vara ett alternativ. Trodde inte man var tvungen att ha så grovt men 5 meter är ju en bit.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
7 meter är en mycket stor spännvidd för ett träbjälklag. Dagens krav (inte bara normer utan allmänt vedertagna) är striktare när det gäller svikt i bjälklag. För att klara det behövs bjälkar i storleksordningen 4x14 tum, vilket jag inte tror du har. När man dimensionerar den nya limträbalken måste man utgå från de laster som faktiskt finns.
Har hb balk 400 höga( i balk masonite beams )
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den är tyvärr alldeles för klen. Den har mindre än halva kapaciteten av de limträbalkar jag har föreslagit.
Okej där ser man, ändå var det en som räkna på det. men ska ju upp med en balk nu så de ska väll bli bra i slutändan. Ska se Villken dimension jag kan få dit utan att det blir problem. Men satsar på så rejäl som möjligt
Nu har jag i alla fall lite koll på vad som behövs.
tackar
Nu har jag i alla fall lite koll på vad som behövs.
tackar
En liten inflikning bara:
Det är skillnad på 5 meter och 7 meter eftersom justus räknar på den längden upphöjt i 3... (5^3 = 125 medan 7^3 = 343) D.V.S. belastningen blir nästan 3 ggr så stor mellan 5 meter och 7 meter.
(jag uppfattade det som att justus kollade på en spännvidd om 7 meter nu).
Det är skillnad på 5 meter och 7 meter eftersom justus räknar på den längden upphöjt i 3... (5^3 = 125 medan 7^3 = 343) D.V.S. belastningen blir nästan 3 ggr så stor mellan 5 meter och 7 meter.
(jag uppfattade det som att justus kollade på en spännvidd om 7 meter nu).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Spännvidden för den tänkta bärlinan (limträbalken) är 5 meter och för de tvärgående befintliga bjälkarna 7 meter. Jag ber om ursäkt om min redovisning blev lite rörig.
Masonitbalken typ HB 400 har ju en imponerande kapacitet med hänsyn till den ringa mängd material den innehåller, men här räcker det inte. Yttröghetsmomentet ligger på ca hälften av det som krävs för en limträbalk samtidigt som elasticitetsmodulen för flänsarna motsvarar vanligt konstruktionsvirke och livet (i masonit) mycket mindre.
Masonitbalken typ HB 400 har ju en imponerande kapacitet med hänsyn till den ringa mängd material den innehåller, men här räcker det inte. Yttröghetsmomentet ligger på ca hälften av det som krävs för en limträbalk samtidigt som elasticitetsmodulen för flänsarna motsvarar vanligt konstruktionsvirke och livet (i masonit) mycket mindre.
Klicka här för att svara