Hej! Ny här, hoppas på lite tips...

Vi har låtit gjuta en grund med värmeslingor, men slipningen/utjämningen gjordes inte så bra. Eller, på vissa partier är betongen grövre, Ffa i några av hörnen. Största området som är ordentligt ojämnt är väl som en A4 ungefär.

Vi missade sen att informera våra byggare om att vi tänkt använda betongen som golv (utan klinker etc) så byggställningarna gjorde svarta märken också. Betongen är idag helt obehandlad, men ska väl dammbindas, lackas eller något.

Har försökt få två firmor att slipa golvet men de tycker att det är ett för litet jobb och att vi kan göra det själv. Hyr en maskin och gör det själv, säger de. Nån sa att en grovdammsugare var viktigt med. Så-detta behöver jag nu hjälp med. Vad ska jag hyra för maskin? Går det att göra själv? Och, vad ska vi behandla den med för att få den lite mer tålig?

Tack för hjälp!

Emma

L
Sök på maskinuthyrning så kan du se var det finns , kanske i er närhet , finns stora och små att slipa betong med , du får höra vad som är det bästa för er , tala om vad ni vill ha för yta

Vad vill du ha för yta förutom slät ska den ba blank eller matt ?

Vi bor i Malmö. Tanken är att ytan iallafall inte ska damma. Vi har ej diskuterat blank/matt ännu pga har inte förstått ”systemen”. Var inne i en färgbutik men de hade enbart dammbindare. Den behandlade liksom inte alls.

Hyr en större maskin, att flexa som det kallas med en liten maskin kommer bara att resultera i en ojämn yta, skivan tar ganska ordentligt.

De som slipar betonggolv polerar väl golven?? och successivt använder finnare trissa till rätt finish, rätta mig om jag har fel.

Ett matt golv är mer förlåtande mot synliga fel så det kan väl va att föredra isåfall borde inte va så svårt att få nån att fixa det

@Andreas_kalmar -vad behandlar vi med för att få ett matt resultat? Är det en matt golvlack? Vart ska jag knalla in för att få hjälp och handla? Golvpoolen? Bättre färgfaffär?

Pappa kollade på golvet ikväll och menade att det nog behöver spacklas på vissa ställen och slipas på andra. Vågar vi ge oss på det själv? Hyra mindre maskin och spackla där så behövs? Vi är inte megahändiga...

Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Hyr en större maskin, att flexa som det kallas med en liten maskin kommer bara att resultera i en ojämn yta, skivan tar ganska ordentligt.

De som slipar betonggolv polerar väl golven?? och successivt använder finnare trissa till rätt finish, rätta mig om jag har fel.

De glättade ytan med stål men ytbehandlade inte. Vid den tiden var det inte planerat exakt hur uterummet skulle se ut. Grunden har sedan stått utan tak och täckning hela sommaren. Tycker ändå den ser bra ut men vi upptäckte att glättningen inte gjorts hela vägen ut. Antar att de trott att stommen skulle vara grövre eller att lecan under (i kanterna) skapat glättningsproblem. Oklart.

• Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Problemet med lack är ju att det inte går att spackla golvet utan att få fula fläckar så man slipar så mycket som möjligt beträffande material så vet inte jag vad man kan köpa i konsumenthandel vanligast på såna ytor vi har gjort är en matt vattenburen pu lack

H
F Femtiotalshuset skrev:
@Andreas_kalmar -vad behandlar vi med för att få ett matt resultat? Är det en matt golvlack? Vart ska jag knalla in för att få hjälp och handla? Golvpoolen? Bättre färgfaffär?

Pappa kollade på golvet ikväll och menade att det nog behöver spacklas på vissa ställen och slipas på andra. Vågar vi ge oss på det själv? Hyra mindre maskin och spackla där så behövs? Vi är inte megahändiga...
om ni både spacklar och slipar. så kommer ni ha väldigt konstigt golv med många olika nyanser och utseende.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.