Hej

I mitt trähus från 1910 har man tagit upp ett hål i ytterväggen och gjort en utbyggnad. Ingen balk har ersatt den bärande väggen. Hålet är på nedervåningen i ett tvåvåninghus.

Golvbjälklagret på övervåningen samt yttervägg för övervåning med yttertak vilar på konstruktionen. Öppningen är ca 370 cm.

Lägsta bygghöjd är prioritet.

Tacksam för hjälp. Berätta om ni behöver fler uppgifter.

Sigge

Att det inte rasat beror nog på att plankstommen i ytterväggen fungerar som en skivkonstruktion, men det är ingen sund lösning.

För att man skall kunna räkna på det behövs följande uppgifter:
1 Tjocklek på ytterväggens plankstomme, 3 tum är vanligast vid den tidpunkten. Det är väl stående spontad plank?
2 En måttsatt sektion på huset, där mellanbjälklagets uppbyggnad framgår liksom takkonstruktion och taklutning.
3 Ort, så man kan räkna ut snözon.

J justusandersson skrev:
Att det inte rasat beror nog på att plankstommen i ytterväggen fungerar som en skivkonstruktion, men det är ingen sund lösning.

För att man skall kunna räkna på det behövs följande uppgifter:
1 Tjocklek på ytterväggens plankstomme, 3 tum är vanligast vid den tidpunkten. Det är väl stående spontad plank?
2 En måttsatt sektion på huset, där mellanbjälklagets uppbyggnad framgår liksom takkonstruktion och taklutning.
3 Ort, så man kan räkna ut snözon.

1. Ytterväggen består av 3 tum ståendespontat.
2. Arkitektritning av byggnadens sektion med måttangivelser och markerat hål vid pilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den upptagna hålet är vid pilen.
Mellanbjälklagret 2" 11" cc60.
Rummets innertak består av råspont och kommer att beläggas med gips.
Golvet på våningen ovanför har spånskiva och laminatgolv.
Takets lutning är 20 grader och är beklätt med betongpannor.
3. Södertälje
/Sigge

Bra skiss med alla relevanta uppgifter. Eftersom det finns ett liv även utanför Byggahus, ber jag att få återkomma i morgon.

• Gilla
Sigge Paulsson
  • Laddar…
När jag summerar ner alla laster, snö, yttertak, vindsbjälklag, yttervägg, mellanbjälklag samt balkong får jag det till 19,5 kN/m, dvs ca 2000 kg/m. Om man utgår från att den största acceptabla nedböjningen är 12 mm (motsvarar 1/300 av spännvidden) så kan jag bara hitta två stålalternativ som är tillräckligt smala för att vara lämpliga. Dels en IPE 200 (bredd 100 höjd 200), dels en fyrkantbalk VKR 100x180 med 10 mm godstjocklek. Ett alternativ i limträ är 115x315. Med ett stålpris på 25 kr/kg inkl moms kostar en IPE 200 drygt 2000 kr, en VKR 100x180 3700 kr och limträe ca 1300 kr (jag räknar med 10 000 kr/m3). Limträet har fördelen att du slipper brandskydda det plus att det är lite enklare att hantera ihop med övriga väggdelar.

• Gilla
Sigge Paulsson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
När jag summerar ner alla laster, snö, yttertak, vindsbjälklag, yttervägg, mellanbjälklag samt balkong får jag det till 19,5 kN/m, dvs ca 2000 kg/m. Om man utgår från att den största acceptabla nedböjningen är 12 mm (motsvarar 1/300 av spännvidden) så kan jag bara hitta två stålalternativ som är tillräckligt smala för att vara lämpliga. Dels en IPE 200 (bredd 100 höjd 200), dels en fyrkantbalk VKR 100x180 med 10 mm godstjocklek. Ett alternativ i limträ är 115x315. Med ett stålpris på 25 kr/kg inkl moms kostar en IPE 200 drygt 2000 kr, en VKR 100x180 3700 kr och limträe ca 1300 kr (jag räknar med 10 000 kr/m3). Limträet har fördelen att du slipper brandskydda det plus att det är lite enklare att hantera ihop med övriga väggdelar.

Jättestort tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.