I min mycket enkel renovering av ett arbetsrum rev jag bort gamla sockellister, dörrfoder, taklister mm. Allt i kulören brunt. Man skulle kunna återanvända dom med mycket spackel, färg och kärlek. Men är det värt det? Jag kan köpa nya vitmålade. Men det kostar transport, tid, kanske släp. Min arbetstid värderar jag ganska högt (eller min arbetsgivare) och för terapin föredrar jag andra jobb.
Men det var det lilla. Jag ser ofta på storbyggen att det går åt en jävla massa formvirke. Vad hända med virket efter gjutningen? Släng? Eller blir det sommarstugor till byggarna? Vem betalar kalaset?

Nej, det är dålig timpeng på att återanvända gammalt listverk. Hållbarheten blir inte heller den samma.

Det går en väldig massa oanvänt byggmaterial direkt i avfallet. Det är så processen ser ut idag. Allt ska bara rensas.

Vi har haft en hel del brunt här hemma också och att köpa nya lister är en stor tidsvinst och kostnaden är högst försvarbar.

Jag brukar ta med mig en eller två 3,6 meters 45x95 på takräcket som jag sen enkelt kan lägga listerna på. eftersom jag inte äger ett släp. Det är ju oftast så att man ändå är på bygghandeln ett antal gånger för varje projekt.... :)

Formvirket ( i alla fall det utan betong) blir nog flis i de flesta fall och energiåtervinns,.

mexitegel mexitegel skrev:
takräcket
Jag äger inte ens ett takräcke.
I fredags blev det lister som stack ut genom sidorutan framåt. Vid tempo 60 började ett roligt skådespel: listerna började fladdra. Regnsensorn ville stänga fönstret. Barnahuvudsensorn ville öppna fönstret.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Haha :crysmile:. Bara du inte höll i mobilen när du körde så är ju allt trafiksäkert :D

Hoppas både listerna och du kom hem välbehållna.

mexitegel mexitegel skrev:
Bara du inte höll i mobilen
Nej, ingen reserevkapacitet för mobilen. Ena handen för ölburken och den andra strikt vid ratten (förutom när det skulle växlas). Jag tar inga risker.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, ingen reserevkapacitet för mobilen. Ena handen för ölburken och den andra strikt vid ratten (förutom när det skulle växlas)
Det är därför de bara har bilar med automatväxel i USA :)
Där är det för övrigt förbjudet att ha öppnade ölburkar eller andra öppna förpackningar med alkohol i bilen under färd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.