Jag håller på att renovera ett rum i vår lägenhet som är byggd 1920. Väggar, tak, fönster och snickerier. Nu har jag tagit ner tapeter och har en fin putsvägg som ska bredspacklas och sedan målas. Men i ena väggen finns skjutdörrar av typen som går i en kanal inne i väggen. Väggpartierna vid sidan av dörröppningen (alltså delen av väggen som gömmer dörrarna när de är öppna) består dock inte av puts utan spikade brädor.

En tidigare ägare till bostaden har gjort ett sorgligt försök till renovering och då satt upp renoveringsgips över dessa, bredspacklat nivåskillnaden mellan putsvägg och gipset (som ju är 6 mm) och sedan tapetserat. Ingen snygg lösning direkt. Särskilt inte när gipsskivan med tiden släppt från väggen upptill på grund av felaktig fastskruvning… Jaja, nu undrar jag om någon har lite goda råd åt mig? Jag vill inte sätta upp nytt renoveringsgips på grund av tjockleken på det. Hur ska jag få en bra grund att spackla och sedan måla?

Renoveringsarbete med synliga brädor efter borttaget renoveringsgips bredvid en gammal putsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det enklaste är väl att riva ner brädorna och ersätta med en plywoodskiva?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.