Byggmaterial & Byggteknik
Mogg: Inget mer tips? Behöver tips på balkskor och tjocklek på bultar (eller liknande) för att bära upp konstruktionen. Räcker M10? Det är ett pulpettak som fästs mot befintlig byggnad i betonghålsten.
thomas33: Någon värmebeständig färg som tex bromsoksfärg eller liknande borde fungera. Värma upp ugnen ordentligt innan den används för mat. Sen kanske ha något skydd över skorstenen när ugnen inte används.
Semiproffset: [citat] Ser riktigt bra ut. Bra jobbat! (y)
LinusW: Fullt medveten om att virket är för klent för att bära något, därav denna tråd. Det skall användas till en temporär bod som kommer stå(förhoppningsvis) 2-3år bara. Dom skall alltså inte bära något golv utan ett enklare tak till boden. [citat] En bärande innervägg skulle jag nig inte våga mig på att köra 45*70 ens Vi har massor med glespanel över som ändå måste bort.
fgo: Tänkte bara dela med mig av hur jag monterade mina jordankare. Borrade ett guidehål med en 16mm lång betongborr med borrhammaren. Då kan man styra riktningen hyfsat. Sen satte jag ner ankaret med handkraft så långt det gick. Sedan ställde jag om borrhammaren till bilning/hammare och satte dit en flatmejsel. Efter det var det bara att driva den ankaret med borrhammaren. Skulle marken vara
Sweedbanana: [citat] Jag har startat en annan tråd enbart för monteringsfrågor om dörren, där kom jag fram till att underlaget måste vara avjämnat innan för säkerhetsklassade dörrar och full-limmas under tröskeln. Jag är fortfarande fundersam till var remsan är.. Vad gäller MS Lim så funkar Casco MultiSeal Byggfog.
justusandersson: En HEB 180 har ett yttröghetsmoment på 3831 (x10^4 mm4) och en HEA 200 3692 vid böjning i y-led (den styva riktningen). IPE 240 ligger på 3892. Man får vara noga med vilken sort man använder och göra det konsekvent, annars är det lätt att göra bort sig. Numera betecknas den styva riktningen som y-led och den veka som z-led, vilket är en ändring gentemot förr. Jag misstänker att du
Deathtrip2000: [citat] Rinkeby Rör har gängfläns med krage av den här typen: https://goo.gl/images/LJhuHA Det är värt att notera att flänsen inte är helt plan på undersidan, utan har en upphöjning där packningen ska sitta när man använder flänsen till det den är avsedd för.
Otsef: Du kan likagärna köpa järnvitrol för att få en grå yta, förmodligen mycket billigare. Prova först på en liten bit.
Leif i Skåne: Ja A4 är lite mjukare än A2 så det är mindre risk att den går av, då trall rör sig 6-8mm över året.
Dan_Johansson: [citat] Skvalpar? Du gräver ju större och djupare (ner till frostfritt djup), sen fyller du upp med lite grövre grus, i med röret och sen betong .. Fyll upp med jord bredvid .. Edit: glöm inte armering och vad du ska fästa stolparna i
KnockOnWood: Kanske plantera humle eller vildvin, som får växa och slingra sig upp längs stolparna. Det borde kunna bli mycket snyggt! Hyllplan/limträ tror jag inte funkar. Det kommer att slå sig lika mycket som bräder, och limfogarna är nog inte särskilt fukttåliga. Men varför duger inte vanliga panel- eller foderbrädor? De sitter ju på utsidan av vart enda hus, och runt fönster och dörrar. Och
Needas: [citat] Isolering som kallas byggmatta och som oftast användes för isolering av vindsbjälklag förr om åren! En kombination av isolering och vindpapp som är impregnerad för att motstå mindre mängder fukt.
Dan_Johansson: Byggtimmer finns ju, det brukar ju vara 100x120 ... sen kan du ju bara runda av så lång bit du behöver för att få i den i röret ....
Dan_Johansson: [citat] Min idé var väl mer att gräva ur rubbet, och grusa upp hela bottenytan. Sen parkerar du två parallella containers med 4-5 meters avstånd, och bygger ett tak med I-balk och reglar, och avslutar med plåt .. Täck hela med platonmatta, bygg en innervägg i ena änden på garaget, och sen jord ovanpå allt ... Bygg en maffig trädörr till garaget.... Sen när du tröttnat på grus i
Bernieberg: Titta runt i monteringsanvisningarna för olika förläggningssätt hos golvvärmeleverantörerna, där ser du hur det kan byggas upp och kan hitta en variant som funkar med din bygghöjd. Själv har vi kört med LK och kan deras sortiment bäst så länkar dig dit: http://www.lksystems.se/sv/support/dokumentation/dokumentation-lk-golvvarme/monteringsanvisningar/ Exempelvis golvvärmelist 12 som
Markus8558: Okej, tack för återkopplingen. Gött att få lite feedback när man är lite osäker. Dumt att göra något förhastat!
snuttjulle: Skulle nog själv sätta upp höga stolpar tänk flaggstänger i hörnen på planen med lina i loop upp till toppen och krokar.. Lätt att hänga upp och ner och inte en massa långa saker man ska försöka stuva undan.
MarcK: För mer info. ta kontakt med Miras tekniker.. Patrick Sundin 073-9467799 pas@mira.eu.com Säljare / teknisk support mellersta och norra Sverige Fredrik Widell 070-2495150 fw@mira.eu.com Säljare / teknisk support södra Sverige
Bernieberg: Ja det är krokar med bleck som böjs så jag tycker inte det borde vara så känsligt. Förstår om det är värre med krokar där rännan snäpps på plats. Nu var det traditionella krokar på utbygget också men jag minns inte om jag berättade det för säljaren som avrådde att blanda med Plannja. Jag provar att ta med en gavel att testa med, det var enkelt när jag väl kom på det.
BigR: Nivellgolv rekommenderas på just oisolerade plattor. Det är säkert en del pysslande för att få till det med tätning och luftflöden i ett gammalt hus. Eventuell lukt från plattan ska inte ledas upp om konstruktionen är riktig. Innerväggar kan vara ett problem om man har ingjutet material under dom. Väggarna förblir oventilerade om man inte lägger golvet under (krångligt att bila
swealp: Hej! Tänkte höra om någon här limmat Carrara Marmor som fönsterbänk eller i kök utan att få fläckar? I så fall vilket lim använde ni? Enda limmet jag hittat som utlovar "fläckfri"-limning är trans7 http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD497 Tack för svar.
Dan_Johansson: Det går säkert att bygga in trappan, men du får nog bygga en fristående konstruktion. Att limma trä utomhus (gissar jag?) mot betong låter som problem ...
LinusW: Ja, ni har nog rätt. Det är för klent för att springa runt på. Bygger ett skjul av det tills vi börjar med garaget nästa år samt lite arbetsbänkar och annat kul :) Det lär gå åt både här och där.
Österlenskan: [citat] Ska testa det där! Plinten har fått vila ett par dagar, tappade lusten när min "trevliga"granne promenerade 50 meter bara för att flina lite åt det jag höll på med (blir så trött) men i nästa vecka blir det nya tag.
skutten11: [citat] Kärt barn har många namn :), bara man vet vad det kan användas till på olika ställen
Klasklättermus: [citat] Ja man får dra försiktigt