Byggmaterial & Byggteknik
Klasklättermus: [citat] Ja man får dra försiktigt
justusandersson: Falkenberg är bra mht snölaster. Så här tycker jag det bör se ut. Stolpar i limträ 90x90 mm. Främre bärlina i limträ 90x225 mm och takbjälkar i konstruktionsvirke klass C 24 45x220 mm. [bild]
skutten11: En sak till , om du sätter två stycken lie kortare stolpar vid trappens slut och drar vagnstyckena i dom , så kommer trappen att var stadig och inte röra sig i nederkant , den blir stum som en trapp ska vara
justusandersson: Gamla stenhuggare använde sig av ståldubbar som de högg in osynligt mellan skiften men det är kanske en lite jobbig metod. Någon form av ingjutna järn kan dock vara lämpligt. Beroende på gräsytans storlek och vad som finns under den kan jordtrycket bli ganska stort.
Snailman: [citat] Ok, jag förköpte mig på hårdvaxolja när jag skulle köpa till bänkskivorna, det var mycket drygare än jag trodde (köpte 2,5 liter tror jag) men gillar ytan.
gaia: bäst att vid reparationer använda samma sortens puts som redan sitter på din vägg. I gamla hus med träplank och vass under är det oftast frågan om kalkputs. Om du använder gips eller cementputs så finns det risk att det spricker där båda material möts. Olika material rör sej olika vid fuktväxlingar i luften och därför kan det bildas sprickor.
anders07: Att ställa frågan här med en massa glada amatörer som tycker en det ena en det andra är kanske inte det bästa för att dämpa oron. Läs istället fakta, t.ex. https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/huvudsakliga-risker-med-asbest/ Kontakta läkare om du tror att du har utvecklat någon sjukdom! Lyssna inte på alla "tyckare" här!
Sesulo: Hej. Planerar att montera två skjutdörrar med tak- och golvskena i en öppning på 250~x163 cm. Höjd på skjutdörrarna är 240 cm vilket innebär att jag måste regla ner 10~ cm från taket för montering av takskena. Jag tänker mig två reglar 45x70, ena i tak och andra under som löper från vägg till vägg (163cm). Två sådana ger ju ett mellanrum på ca 1 cm (taket är inte exakt 250
Dan_Johansson: [citat] Nja, det låter lite i överkant .. Men har du närmast till Byggmax, så handla där .. Tror inte de har rostfria skruvar på lösvikt dock ... Har den gängor är det en skruv också, så har vi sagt det .. Bult är vad skruven heter innan den får gängor .. :)
Needas: Jag kan varmt rekommendera Interni kakelstudio i malmö! Vänligare och hjälpsamma människor får man leta efter.
Bödde: Jodå, det funkade fint! Inne i ”kopplingen” satt en avstängningsventil till både in och utgående vatten. Sen släppte jag övre kopplingen (vid termostaten) och sist nedre kopplingen. Det gäller att ha handdukar redo och att vara snabb med att vända radiatorn med de öppna kopplingarna uppåt, så slipper man släppa ut allt vatten. Äntligen kan jag göra klart!!! [bild]
Holmspel: Har flera runtomkring mig som byggt uterum på befintlig altan. Vissa har bara trallen framme, andra har lagt typ balkongmatta på.
Autodidak1: Inga försvagning bör göras nära över eller underkant (som är värst i detta fall). Är det nära upplag (vägg) så fungerar det ändå i normala fall. Om du gör 3-4 hål (max 50 mm) ganska nära väggen (30-50 cm) centrerade i golvbjälken med ungefär samma avstånd mellan sig som håldiametern så kommer du i praktiken inte försvaga konstruktionen någonting. Förstärkningar behövs
peterwesterlund: Jag gjorde så här istället. Åkte och köpte en längd planhyvlat virke i måttet 21x21. Och ska såga av längden på råsponten på kortsidorna och sätta upp de nyköpta virket där: [bild]
holmberg87: Varför kan du inte montera den på gips? Dom limmas väl fast antar jag. Visst är det där lite snett men inte mycket, vad har du för pass? Det räcker nog med att lägga emellan ex en liten bit mjölkpapp för att få det i våg
bopedibop: Hej Tänkte bygga en entretrappa i kantsten och smågatsten, höjden till tröskeln är ca 80 cm. Man vill ju ha en slags platå att stå på när man sätter ner kassarna, så typ 120cm X 120 cm borde bli bra. Men problemet är väl vad gör man åt sidorna, ska man gjuta upp ena sidan med lecablock, andra sidan kommer gå längs huset men den andra kommer vara öppen utåt. Hur gör man det
Daniel 109: Vinyltapeter kan ju vara så pass täta att det är svårt att blöta dem framifrån.
justusandersson: Jag föreslår 90x225.
Tommy_s85: Tack för svar Ja nu när du säger det så vill jag minnas att järnen var enormt rostiga i tegelfasaden på kåken Kanske är värt den extra kostnaden med bistål då..
jonaslatt: Slog ner gamla stentrappan och byggde en veranda. Tips hur man ska få detta snyggt.
Munkfors: Det finns gipsskruv som är längre (för dubbelgips egentligen). De kanske når fram? Fäster skruv bra i lera annars? Ni kan också köpa några tuber monteringslim och dra på tjocka strängar. Klämma fast skivan hårt och skruva. Är leran stabil borde skivan också bli det då. Jag som är noga skulle nog springa runt med ett längre vattenpass och märka upp svackor och spackla innan. Men
Mikael_Swe: [citat] En kort version av denna trappa skulle göra jobbet tror jag. [bild]
justusandersson: Enda möjligheten att montera en avväxlande balk osynligt, oberoende av material, är att bygga in den i bjälklaget. Det brukar innebära att korsande bjälkar behöver sågas av. Det är särskilt svårt med stål eftersom det inte enkelt går att skruva i det. Om det överhuvudtaget är realistiskt beror på de faktiska förutsättningarna. Det behövs enbättre beskrivning för att man ska
justusandersson: Lantbruksplywooden är belagd med fenolfilm på båda sidor. Den påminner annars mycket om formplywood och kostar ungefär lika mycket. Finns bl.a. på www.bonnet.se.
vetgirig_: Jag kommer inte att använda stockarna, det får bli vanligt tryckimpregnerat virke. Att jag ens släppte in telefonstolpar i tanken var för att jag av en slump snubblade över 30 m, som en person ville bli av med.