Hejsan!

Det är såhär att våran carport här hemma är i behov av lite kärlek och omvårdnad. Och vad passar bättre för sådant nu när sommaren snart är i antågande :-)

Stolparna som går från tak ner till marken verkar vara byggda i tre stycken reglar bestående av 2 st 170*45 och 1 st 45*70. Den sistnämnda är själva mittendelen av stolpen varav de övriga två är spikade på varsin sida utanpå denna. Det är de större reglarna som behöver bytas ut eftersom ändarna som möter betongplinten längst ner börjar bli rätt "murkna" (se bild). Det jag undrar nu vänner, hur pass bärande tror ni dessa "ytterdelar" är? Antar att de inte kan vara så bärande med tanke på hur ändarna ser ut just på den stolpen jag skickat bild på. Är inte snickare och gör gärna saker själv, dock med viss aktsamhet ;-)

Tror ni man kan byta ut dem utan hjälp av domkraft och dylikt? Reglarna sitter spikade med rätt grov spik så antagligen kan det kanske vara så att dem är spikade i varandra från varsin sida. Hoppas jag varit tydlig nog i frågan. Bifogar tre bilder så ser ni lite hur det ser ut. Säg till ifall ni behöver mer information!

/Markus Del av carport med visning av stolpe och tak mot en bakgrund av bostad och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade trästolpar på en carport med synlig murknad vid kontaktpunkten med betongplinten.
Skapa konto
Murkna träreglar vid basen av en carportstolpe, där trä möter betongplint och visar tecken på förfall.
Skapa konto

Dom där håller väl bara den övre balken på plats så det borde gå lätt att byta en i taget.
Men om din mittersta bara är en 45x70 är det väldigt klent och som andra bör hjälpa till.
Jag skulle bytt en i taget av dom yttre

Hur ser det ut upptill på hammarbandet?

Holmberg 87:

Här är en bild på hur det ser ut upptill
Översikt över träkonstruktion där en 45x70 regel vilar i en plintsko ovanför där 170x45 reglar möter.
Skapa konto

45*70 regeln vilar i en sån där plintsko nere vid plinten en bit ovanför där 170*45 reglarna slutar.

Okej! Ja visst hjälper 45x170 som du vill byta ut att bära konstruktionen till viss del. Men det är ingen fara att byta ut dom.
Bryt bort 1 i taget och skruvlimma dit nya samt lägg tjärpapp under mot betongen.

Har du möjlighet så är det bra att stötta av men jag tror absolut det går bra att byta ändå

Annars kostar det bara ett par tior per dygn att hyra en stämp så slipper du oroa dig

Tack holmberg87!

kan försöka jacka ur en regel och stötta mot hammarbandet under tiden jag byter för säkerhets skull!

ingen dum ide det heller olofh

Jag skulle definitivt ta hjälp av en domkraft. Det behövs inga biffiga saker

J justusandersson skrev:
Jag instämmer med vad holmberg87 skrivit. Det är mittstolpen som bär. De yttres uppgift är att stabilisera mittstolpen. Ensam har en 45x70 stolpe alltför kort knäcklängd i den veka riktningen för att klara jobbet.
Den intresserade kan läsa mer på träguiden enligt följande länk:
[länk]
Men med det sagt justusandersson, så borde det då gå att byta ut en i taget? kan införskaffa en stämp för säkerhets skull också.

Byt en i taget. Jag tror inte du behöver någon stämp. En 45x170 räcker egentligen. De är nog två mest för symmetrins skull.

Okej, tack för återkopplingen. Gött att få lite feedback när man är lite osäker. Dumt att göra något förhastat!

• Gilla
martnor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.