X
xypus: Kanske man nöjer sig med lite reglar som du säger. Men om där är något ställe man inte är säker på vad man vill ha i framtiden hade det varit trevligt med lite OSB. Kan det bli fukt mellan OSB och plast som har problem att torka upp? Huset byggdes 2001 och var då enstegstätat, 2013 bytte man till ett StoVentec system. Men man använde en vindskiva som hade ett tillverkningsfel, för
2 svar · 2,2k läst
·
K
Kristian242: Tänk på att göra en anmälan om ändring i bärande konstruktion till din kommun, skulle det inte hålla kan du stå där utan en fungerande försäkring.
3 svar · 2,1k läst
·
J
justusandersson: Det kallas för isolerad hålmur det ni vill göra. Den består av två halvstens murar som förbinds på jämna avstånd med kramlor (koppar eller rostfritt) som muras in i fogarna. Frigolit är inte så bra som isoleringsmaterial eftersom det är för styvt. Det är bättre med stenull av en sort med hög volymvikt.
1 svar · 1,6k läst
catherineb
catherineb: [citat] Tack!!!
83 svar · 13,1k läst
·
T
toolman77: Ser ut som Råsunda eller Krisineberg/Fredhäll :) Enklaste sättet att få koll på vad det är för väggar är att provborra. Då märker du hur tjock puts det är och vad väggens kärna består av. Det kan vara slaggplattor i väggarna som är ett vedervärdigt material, det blir ett svart fint pulver när du borrar i det. Bästa sättet att fästa saker är grov träskruv utan plugg som är
26 svar · 22,6k läst
·
J
justusandersson: Jag tror mer på ett litet mellanrum. Har du gott om tid kan du fästa in kramlor i betonghålstenen som du sedan murar in i fogarna mellan lecastenen. Jag tror dock inte det behövs om du inte tänker använda väldigt smala lecablock.
3 svar · 4,8k läst
K
Krypstocken: En eller två skruv per steg? K
5 svar · 1,6k läst
·
S
Silve: Hej! Jag har i dagsläget en 4 m bred parkering och vill nu bredda den till 6,5 m. Jag har en 50 cm djup slänt i sluttning ner till gräsmattan. Sågade bort björkhäcken som stod där. Nu är frågan, vad kan jag billigast använda som stöttning emot gräsmattan och parkeringen? Vill som inte få en massa gårdsgrus där. Min första tanke var att köra armeringsjärn och impregnerat virke ca
0 svar · 1,0k läst
Bernieberg
Bernieberg: Det finns andra som är bättre på detta, själv är jag duktig på hållfasthetsteori men inte byggnormer. Men tittar man på Träguidens tabeller för golvbjälkar (https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/bjalklag/golvbjalkar-av-konstruktionsvirke-i-ett-fack/) så är minsta spännvid i tabellen 3,0 m. Man kan räkna baklänges från den och om man ska få
10 svar · 1,1k läst
·
J
justusandersson: Jag tycker du skall sluta oroa dig! Skall man räkna på äldre lättbetongkonstruktioner behöver man ha tillgång till lättbetonghandboken, som man idag måste jaga på antikvariat. Men, ett vattenfyllt badkar måste betraktas som en korttidslast, och så himla mycket har tyngdpunkten inte förskjutits utåt.
1 svar · 1,0k läst
·
K
Klasklättermus: [citat] till och med en tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/kloss-an-eller-distans-foer-balksko.218395/
8 svar · 1,3k läst
J
justusandersson: Jag är nästan 100 på att den inte är bärande. Det framgår av ritningen att det är en vägg som har tillkommit efter att stommen är klar. Bärande väggar är ritade med hela linjer även där den tunna väggen ansluter. Observera att det finns ett installationsschakt i änden närmast köksinredningen.
12 svar · 10,8k läst
·
J
justusandersson: Ja, balken är i så fall parallell med väggen du vill riva. Är takhöjden stor kan det ju vara en limträbalk också. Finns där en balk så bör det vara OK att riva. Hittar du en balk så rapportera gärna dess dimensioner.
3 svar · 1,5k läst
·
S
Stefan1972: Det är nog enklare att ha en list på mitten. Oftast är det väl så man löser det.
4 svar · 1,7k läst
·
R
robban-68: Hej! Har en inbyggd och isolerad veranda där vi vistas bara på sommarhalvåret och vid storhelger. Har alltid 8-10 grader. Tänkte byta golvet som är tryckimpregnerad trall som är oljat och vaxat en gång i tiden. Går inte att ta bort golvet eftersom väggarna vilar på det. Kan jag lägga ett massivt trägolv över?
0 svar · 985 läst
Bernieberg
Bernieberg: Klarar du exempelvis av att sätta foder runt en dörr snyggt så fixar du att bygga räcke också. Håller med dig om att rcket borde följa trapphålet. Det blir ju en svårutnyttjad yta i vilket fall som helst men det ser mer riktigt ut tycker jag.
3 svar · 2,6k läst
J
justusandersson: Jag skulle satsa på nya limträbalkar mitt emellan de gamla stockarna. 140x225 räcker. Inget skruvlimmat golvspån, det brukar bli besvärligt med gammalt virke. För att ta bort betydelsen av att de gamla stockarna är klenare kan du välja kraftigare golvbrädor, typ 35 mm tjocka. Kombinationer av skivor och trä är naturligtvis också tänkbara.
5 svar · 3,2k läst
·
A
andthe: Idag har jag 4 stolpar ( inklusive hörnstolparna) vilket funkar bra, men jag vill ha större dörrpartier, men ni har nog rätt i att det blir lite klent. Tack för svaren!
5 svar · 1,6k läst
·
J
justusandersson: Det blir garanterat mycket bättre och stadigare.
18 svar · 15,2k läst
·
S
snackarn: Exempel med lockpanel 120mm både lock och bottenbräda. Bestäm var bottenbrädor ska sitta vid fönster och knutar,spika upp dessa. mät från ena bottenbrädan och förbi den andra. tex 4230mm Locken måste överlappa bottenbrädan med minst 20mm, så största tillåtna mellanrum på bottenbrädorna blir 120-40=80mm mellanrum + lockbrädd= 200mm dela totalmåttet 4230 med 200. svar 21,15
6 svar · 35,8k läst
M
Marcussjogren: Jag hade hellre använt impregnerat inne än ute. Koppar dunstar ju inte direkt. Däremot om man har det ute så lakas det ur och sprids i naturen 6gram per bräda gånger en hel altan blir tillslut ganska mycket. Använd impregnerat om ni tycker det är himla kul, men gör det inomhus så slipper iaf naturen ta hand om det.
25 svar · 10,6k läst
·
M
MoggeS: Perfekt, kör på det och testar:) Skall nog bli bra, har inte gjort något liknande tidigare så därav mina funderingar.
3 svar · 2,4k läst
·
Saband
Saband: [citat] Tack för svaret! Nu känns projektet lite mer hoppfullt.
8 svar · 4,7k läst
·
S
skutten11: En källartrappa med dörr under , troligtvis igengjutet skrapgaller för att kom vatten flödat ner . finns det en brunn nere . I övrigt ser det ut som stora vattengenomslag på undersidan , är nog bra otätt utmed kanterna ., fodrar lite mer omtanke hur tätning ska ske , blir lätt frysskador på betongen när den inte torkar eller är tät
1 svar · 1,6k läst
·
J
justusandersson: Om det är ett betongvalv mellan källaren och bottenvåningen (vilket jag misstänker eftersom källarväggen är murad med betonghålsten) behöver du inte tänka på att stötta väggen.
3 svar · 1,9k läst
1
1903: Tack för svar, orsak till frågan om syll, detta är helt inomhus, och är osäker på borrning i plattan, tror den är rätt tunn, och expanderspik,tänkte pl400 lim kanske enklare, men limma med syll? Hur gör man då? Jo, håller med om att vacumventilen kommer vara större än röret. Får kolla in modellerna.
2 svar · 1,6k läst
Bernieberg
Bernieberg: Alla sidor borde vara torra om det gått 10 år från montering (och målning med oljealkyd) innan akrylaten åkte på. Luftspaltens utformning behöver inte vara optimal, vet inte exakt hur det är gjort, men det borde vara bättre än ingen alls. Kvar är virkeskvaliteten som huvudskurk. Mest en tanke jag fastnade i men ska försöka släppa den nu tänkte jag. Tack för ert engagemang!
9 svar · 2,5k läst
Anna_H
Anna_H: Håller med dem som säger att väggen inte verkar vara bärande men mycket väl kan bära upp undertaket.
12 svar · 2,7k läst
·
TeroM
TeroM: Dessa säljer mindre bitar stål, även till privatkunder. Kan vara bra att veta för andra med. https://montano.se/category.html/stalplatta
6 svar · 2,4k läst
E
e150: Tusen tack för tipsen :)
4 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.