Byggahus.se
Hej!

Håller på att renovera ett blivande "uterum" och har nu fått lite problem, har en bit stenvägg (tegel), där vi tänkte sätta kakel, väggen var putsad, men putsen satt dåligt. MIn ide var att ta väck den gamla putsen, lägga på ny, och sen kakla på det.

Så igår tog jag ner putsen, och jag förstår varför den inte satt alls egentligen, verkar vara en gammal eldstad man putsat, med sot och tjära som sitter i teglet. Försöker man blöta teglet är det som att hälla vatten på en gås, det bara pärlar sig.

IMAG0390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det någonting man kan göra för att få något att fästa på detta, gissar att man hade behövt ett lager puts innan kaklet?

Tacksam för hjälp

har tyvärr inget bra svar men jag sitter med nästan samma problem, har en gammal murstock jag vill kakla men vet inte hur jag ska göra med underarbetet. var två minuter ifrån att starta en egen tråd!

Min fundering är om det går att sätta upp gipsskivor på teglet som man sen kaklar på...

• Gilla
Perrolf
  • Laddar…
Z Zaphod skrev:
Hej!

Håller på att renovera ett blivande "uterum" och har nu fått lite problem, har en bit stenvägg (tegel), där vi tänkte sätta kakel, väggen var putsad, men putsen satt dåligt. MIn ide var att ta väck den gamla putsen, lägga på ny, och sen kakla på det.

Så igår tog jag ner putsen, och jag förstår varför den inte satt alls egentligen, verkar vara en gammal eldstad man putsat, med sot och tjära som sitter i teglet. Försöker man blöta teglet är det som att hälla vatten på en gås, det bara pärlar sig.

[bild]

Finns det någonting man kan göra för att få något att fästa på detta, gissar att man hade behövt ett lager puts innan kaklet?

Tacksam för hjälp
Man "putsar" ju inuti skorstenar när man lagar gamla skorstenar med sk. glidgjutning. detta fäster ju trots allt. De använder ett specialbruk med extra god vidhäftning och värmetålighet. ex RUDIMAL ( https://www.soliduct.se/glidgjutningsmassa-25kg/p-1644.htm ) <--- Googlade..

Men jag skulle tro att du enkelt kan tvätta väggen med något som löser upp sot, ex målartvätt eller vanlig såpa och en borste. Därefter putsar du med vanligt c-bruk. Tänk på att putsprodukterna är betydligt bättre nu än vad de var förr. Så vida det var några år sedan den putsades förstås.. =)

Vill du vara extra säker så använder en putsgrun innan för att öka vidhäftningen..

• Gilla
Zaphod
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
har tyvärr inget bra svar men jag sitter med nästan samma problem, har en gammal murstock jag vill kakla men vet inte hur jag ska göra med underarbetet. var två minuter ifrån att starta en egen tråd!

Min fundering är om det går att sätta upp gipsskivor på teglet som man sen kaklar på...
Den putsar du bara upp med vanligt bruk och kaklar sedan på. Rengör först från damm och löst sittande material med en borste och/eller kvast. Ytan bör blötas upp en aning innan för att få god vidhäftning av putsen.

Nu efter några lager puts och en och annan svordom ser det ut så här i alla fall. Jag gjorde som Thiger föreslog, tvättade med målartvätt och sköljde med slangen, blev inte rent, men renare :) Sen i princip penslade jag på ett lager tunnflytande puts. Efter den behandlingen gick det att gå på de värsta håligheterna och fylla i dessa först, sen var det bara att jobba vidare...

• IMAG0391.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mattias00 och 2 till
  • Laddar…
Z Zaphod skrev:
Nu efter några lager puts och en och annan svordom ser det ut så här i alla fall. Jag gjorde som Thiger föreslog, tvättade med målartvätt och sköljde med slangen, blev inte rent, men renare :) Sen i princip penslade jag på ett lager tunnflytande puts. Efter den behandlingen gick det att gå på de värsta håligheterna och fylla i dessa först, sen var det bara att jobba vidare...
Ser riktigt bra ut. Bra jobbat! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.