Byggahus.se
Jag vill gärna räta upp en betongpelare så att jag kan stänga grinden ordentligt. Är detta ens möjligt? Bästa tips på hur jag ska göra? Av ekonomiska skäl vill jag helst inte ta hit en grävare. Om det är ett måste får plikten vänta.

• 1525863272022915459641.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Beror på hur djupt den sitter , grinden kort så det behövs inte så stor kraft att hålla den , har du provat med
en större bil ( fyrhlulsdrift ) och dra lite , kan gå , det med millimeterpassning är svårt

S skutten11 skrev:
Beror på hur djupt den sitter , grinden kort så det behövs inte så stor kraft att hålla den , har du provat med
en större bil ( fyrhlulsdrift ) och dra lite , kan gå , det med millimeterpassning är svårt
Hmmm...

Jag hade försökt att rikta upp den med ett domkraft. Man får tillverka ett stöd för domkraften och sedan försöka pressa mot betongstolpen. Stödet bör vara formad som en rätvinklig triangel och behöver förankrad i marken på något sätt. En bräda, som mellanlägg, mot betongstolpen behövs för att inte skada den. Man pressar så högt upp som möjligt på betongstolpen.

Tycker även gången ser ut att behöva rätas upp? Jag skulle gräva och se hur djupt stolpen sitter, marken ser rätt hårt packad ut så att börja dra med dragkrok eller skjuva med domkrafter riskerar snarare att knäcka stolpen enligt min mening.

Anna_H Anna_H skrev:
Tycker även gången ser ut att behöva rätas upp? Jag skulle gräva och se hur djupt stolpen sitter, marken ser rätt hårt packad ut så att börja dra med dragkrok eller skjuva med domkrafter riskerar snarare att knäcka stolpen enligt min mening.
Det mesta behöver rätas upp :) Vi har en hel del som ska ordnas där, med stubbar som ska bort osv. Ska gräva och se, tror också att den kan gå av och jag vill inte gärna göra något förhastat.

S
Gräv på den sidan som den ska till gärna med barnens spadar , bara så mycket som behövs utan att
gå ner för långt ner i botten , då finns stöd kvar

• Gilla
Österlenskan och 1 till
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Gräv på den sidan som den ska till gärna med barnens spadar , bara så mycket som behövs utan att
gå ner för långt ner i botten , då finns stöd kvar
Ska testa det där! Plinten har fått vila ett par dagar, tappade lusten när min "trevliga"granne promenerade 50 meter bara för att flina lite åt det jag höll på med (blir så trött) men i nästa vecka blir det nya tag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.