64 395 läst ·
21 svar
64k läst
21 svar
Slå ner stolpar till staket
Sida 1 av 2
Jag har köpt jordankare för att slå ner i backen och sätta stolpar i. Efter att ha slagit ner två jordankare av 100 st har jag redan stött på problem.
Problem nummer 1:
Det är ett jäkla måttande med vattenpass på varje sida av stolpen för att få till det någorlunda. Vet att det finns vattenpass för stolpar, s.k. stolppass. Någon som använt sig av detta? Funkar det bra?
Problem nummer 2:
Jag använder en stolpe i jordankaret för att slå ner den i backen. Dock så spricker stolpen rätt enkelt och måste bytas ut. Eftersom jag ska slå ner 100 jordankare så måste jag hitta en bättre lösning. Finns det stolpar som är gjorda för detta ändamålet eller finns det något man kan sätta på stolpen som förhindrar den att spricka? Hur har ni löst detta problem?
Problem nummer 1:
Det är ett jäkla måttande med vattenpass på varje sida av stolpen för att få till det någorlunda. Vet att det finns vattenpass för stolpar, s.k. stolppass. Någon som använt sig av detta? Funkar det bra?
Problem nummer 2:
Jag använder en stolpe i jordankaret för att slå ner den i backen. Dock så spricker stolpen rätt enkelt och måste bytas ut. Eftersom jag ska slå ner 100 jordankare så måste jag hitta en bättre lösning. Finns det stolpar som är gjorda för detta ändamålet eller finns det något man kan sätta på stolpen som förhindrar den att spricka? Hur har ni löst detta problem?
Det klassiska sättet att slippa spruckna stolpar är att trä på en burk på ändan innan man slår. Ska den hålla för många stolpar så är det bäst att ta en bit lagom grovt rör och svetsa igen ena ändan med en plåt, ca 5-10mm tjock. För enstaka stolpar funkar det att hålla en plankstump över stolpen.
Är det höga stolpar så tar man ett längre rör och istället för plåten så svetsar man dit en redig klump på sådär 10 kilo, samt handtag en bit ner. På å vis behövs ingen slägga, utan sedan man trätt röret över stolpen så använder man röret i sig att slå med genom att dra det upp och ner över stolpen.
Finns ju färdiga nedslagare att köpa också:
http://www.afsa.nu/stolpnedslagare-127mm-mellan/1277-0
Vad tillför jordankarna jämfört med att slå ner stolparna direkt i marken? Det verkar mycket enklare?
Är det höga stolpar så tar man ett längre rör och istället för plåten så svetsar man dit en redig klump på sådär 10 kilo, samt handtag en bit ner. På å vis behövs ingen slägga, utan sedan man trätt röret över stolpen så använder man röret i sig att slå med genom att dra det upp och ner över stolpen.
Finns ju färdiga nedslagare att köpa också:
http://www.afsa.nu/stolpnedslagare-127mm-mellan/1277-0
Vad tillför jordankarna jämfört med att slå ner stolparna direkt i marken? Det verkar mycket enklare?
Stolparna är 95x95 och fyrkantiga. Så de är inte så lätta att slå ner i backenPNO skrev:
Jag har varken kunskap eller utrustning för att svetsa. Så kanske ska kolla på den där färdiga varianten. Problemet blir dock att plocka bort den hela tiden från stolpen när man ska kolla hur rakt det blir.
Sätt en skräpstolpe i jordankaret med en bult med vingmutter. Slå i eländet, byt stolpe och flytta skräpstolpen vidare.
Beror ju på hur marken är, antar jag, men när vi ska ha ner mycket stolp tar vi traktorn och trycker ner dem med skopan.
Du menar nått liknande denna:Mr Mao skrev:
http://www.bauhaus.se/slagkloss-till-stolpspett-91-101mm.html
Använd spett och och en slägga om det behövs. Sen går det ganska lätt att knacka ner jord ankaret. I med stolpen du ska ha sen och väg in den genom att knacka ner sten på den sida den lutar åt
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Det går ganska bra att rikta upp stolparna när du sedan skruvar på brädorna på stolparna.
hoppar in lite i tråden (även om den är dryga året gammal)
håller på o sätter upp nytt staket och råkar ut för att jordankaret/stolspjutet vrider på sig, finns det några bra trick för o lösa det? Gissar att blir så pga sten eller liknande som kommer i vägen
håller på o sätter upp nytt staket och råkar ut för att jordankaret/stolspjutet vrider på sig, finns det några bra trick för o lösa det? Gissar att blir så pga sten eller liknande som kommer i vägen
När vi byggde staket för ett antal år sedan (ca 30x40 meter) så hyrde vi en jordborr och borrade med minsta borren innan vi drev ner stolparna. Alla stolpar var nerslagna rakt och fint på en dag av två man. En sida gick längs en rad med björkar och hade vi inte haft borren så skulle vi stått där än i dag och bankat...
Man kan kanske ta ett jordankare och kapa delen som ska ner i jorden och sedan trä den upp-och-ner på offerstolpen. Det kanske minskar risken för flisning. Dock så slår man med slägga/spett metall mot metall så hörselskydd blir väl ett måste.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer