Byggmaterial & Byggteknik
Mikaelzii: Bara dom två/tre första som e jobbiga sen rullar de på när ni fått vanan inne ;)
prototypen: De sista "lagrar" man mot sidoväggen så man får upp alla. När alla är uppe flyttar man efter de som står mot väggen. Protte
cpalm: Låter som att det är fel dimension (för stort hål) på distansklossen som sitter på undersidan mellan diskbänken och muttern?
peterwesterlund: Eller...kan man "planlimma" genom att bara lägga ho:n upp och ner i ramen när man gjuter?
Dan_Johansson: [citat] Du måste ha ett centrumhål för att lyckad med den där ... och jag tror du kommer behöva en hålsåg per sten ungefär ... glöm inte att kyla med vatten också ...
Anna_H: Grannen hittade lite av varje i garaget, så nu blev det så här: [bild]
Fulkemisten: Om man vill göra ett ordentligt jobb med grindar så brukar man gjuta ihop båda stolparna under mark med en armerad "limpa" tvärs över öppningen under mark. Detta för att stolparna inte ska röra sig inbördes och för att ge extra stöd åt den stolpe som bär grinden. Du får gräva och kolla helt enkelt.
thomaslj: [citat] Du tänker på yttersyllen lr? Den vart ju behandlad o det visste jag. Räknade med att byta den. Men frågan är om det är värt o byta den om hela betongplattan är fylld med behandlat virke
justusandersson: I många lägen klarar man sig bra utan plintar. Det är bara om marken lutar mycket eller är allmänt opålitlig som man behöver plintar. Betongplattor är ofta en utmärkt lösning. Biltemas justerbara plintar är säkert bra för den som är bekväm, om de tål lasten. Annars kan du såga stödben av tryckt regelvirke. Gräv bort grässvålen och lägg ut en odlingsväv (svart väv, inte
justusandersson: Eftersom husets bredd är omkring 7 meter och taket bärs upp av 2x8 tums bjälkar (50x200 mm) måste den markerade väggen vara bärande. Någon balk i taket ovanför väggen finns ju heller inte. Om inte öppningen skall vara bredare än du redan gjort den är det enkelt att sätta in en balk över själva öppningen. Att det inte har rasat redan beror på att det inte finns någon snö just nu.
Semiproffset: Det enda du kan göra är att hindra eventuell kapillärfukt från betongen (antar att den har markkontakt?) Antingen med en liten luftspalt eller ett kapillärbrytande skikt som exempelvis åldersbeständiga plast.
Andreas12345: Jag är behov av faluröd bleckspik. Gick iväg till den lokala bygghandeln där de tog 300 kr för 100 st. Nej tack! Hittade bara vita och svarta på de billiga butikerna. Har svårt att hitta faluröda även på nätet. Någon som vet var man kan beställa billigare? Helst online.
Claes Sörmland: Det meckigaste är att skruva ihop några brädor till en form och olja den. Lecakulor finns i bygghandeln på stora påsar. Sen krävs bara cement och sand. Och kanske fyra armeringsjärn.
Steinmeister: Bultade järn är alltid snyggt i en konstruktion. Alla som sett bygget tycker jag har överdrivit med skruv osv. Men ja är harig när det gäller saker och vill att det skall bli rejält. Med största sannolikhet har allt virke en fuktkvot nära självantändning nu och de mellanrum som uppstått har någ mer med krympning än för dålig förankring att göra. Men hittar jag snygga vinkeljärn
sinuslinus: [bild] https://www.weber.se/gor-det-sjalv/gjuta/gjuta-plintar-och-stolpar.html
Grillen: Håller på att färdigställa ombyggnationen av altantaket och har fått upp alla reglarna 45x170 som ligger cc55, och på det tänkte jag ha plåttak. Men vilken minsta dimension bör jag köra på läkten ovanpå reglarna? Och vilket avstånd mellan läkten bör jag ha som mest?
Deathtrip2000: [citat] Våtslipning i sju olika steg var det som användes av handsliparna, när jag jobbade med bänkskivor av sten. Jag jobbade inte själv med handslipning, eller polering. Ett exempel från Youtube: [MEDIA=youtube]o3fX9bHo-_4[/MEDIA]
lyckograbben: Om du inte har timmerstomme kan denna förklaring fungera. Sådanahär utbuktningar är vanliga på äldre hus av typen "spånlåda" dvs när man använt sågspån som isolering. Väggen kan vara uppbyggd: panel/vindpapp/spån/papp/innervägg. När panelen blir gammal och gisten och fukt tränger in, expanderar sågspånet och om spånet torkar så fylls det på nytt uppifrån och bibehåller
epw: Kanon, vill du ha en stabilare konstruktion kan du regla med 45x95 men med 45 mm ut mot rummet. Slå fast med kraftig spik plugg direkt mot väggen om den är rak. Annars kan du köra 45 plåtutlägg i golv och tak och stödja upp den med en vinkel per meter typ så väggen blir i lod.
ZipLock: Tror det blir lättare att svara om du lägger upp en bild.
magrho: Hej, Har försökt söka mig till ett alternativ till putsen från 50-talet på insidan av betonghålstenen i vårt fristående kallgarage, men inte funnit några. Den har börjat bli riktigt dålig som det är idag och innan vi tar in någon som putsar om allt vill vi gärna veta om det finns något fullgott alternativ som kanske är enklare för oss att ordna själva. (Har provat att putsa
franzke: Hej, ska fixa till vår altan där ett rum på ca 10m2 är inglasat och 30m2 är utomhus. Kan jag använda tryckt virke på den inglasade delen idag eller är det inte att rekommendera pga. emissioner osv? Att använda olika material känner jag inte är ett alternativ.
clobar: [citat] Ligger nog mycket i det du säger. Bilden har precis den "riktiga" amerikanska känslan, inklusive gungstolen och lampan som ser ut som en gammal gas-lampa. En sak som jag tycker måste finnas på en porch är en takfläkt. Kanske har inte lika viktigt i Sverige men ändå...
Alko: Kommer iofs att använda expanderbetong, ska ju underlätta en del tydligen, och kräver ingen vibb, utom lite slag mot formen runtom bara.
MoggeS: Mina takstolar kommer färdiga (redan kapade). Balken kommer att vara helt infälld i golvet. Har beställt dragband, och skall bocka till egna balkstroppar. :)
murak: [citat] Tack! Dubbla bultar absolut. Ang. plastbiten så tänker jag i mitt huvud att jag vill ha något som ser ut som en hockeypuck ungefär, fast gjort för ändamålet. Frågan är om plast håller år ut o in eller om det är nån sorts rostskyddad stålbit som gäller? EDIT: Hittade denna på biltema: