vad har ni för teknik o få jordankarna i linje? "Vågstaket" är ju inte super-snyggt ;)

erix0n skrev:
vad har ni för teknik o få jordankarna i linje? "Vågstaket" är ju inte super-snyggt ;)
Använde mig av murarsnöre 😀

köpte det också nu i dagarna men jordankarna har ju en förmåga o bli både snevridna och inte riktigt hamna där jag vill.. men jag kanske bara gör fel :)
håller just nu på och försöker få till en kvadrat men har inte fått kläm på det än...
går ni på ögonmått för att se att snöret är rakt?

man alltid bestämma att så många cm sticker jordankarn upp ovanför marken. och så sågar man bort från stolparna med en bräda som linjal t.ex.

erix0n skrev:
köpte det också nu i dagarna men jordankarna har ju en förmåga o bli både snevridna och inte riktigt hamna där jag vill.. men jag kanske bara gör fel :)
håller just nu på och försöker få till en kvadrat men har inte fått kläm på det än...
går ni på ögonmått för att se att snöret är rakt?
Ett spänt snöre kan inte bli annat än rakt... ;)
Om det är kvadraten du tänker på så att den får rätvinkliga hörn så är kryssmätning en lämplig metod.

• Gilla
Erland Kvist
  • Laddar…
När man spänner murarsnöret och tycker de är spänt, spänn lite till 🙂

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tänkte bara dela med mig av hur jag monterade mina jordankare.
Borrade ett guidehål med en 16mm lång betongborr med borrhammaren. Då kan man styra riktningen hyfsat. Sen satte jag ner ankaret med handkraft så långt det gick.
Sedan ställde jag om borrhammaren till bilning/hammare och satte dit en flatmejsel.
Efter det var det bara att driva den ankaret med borrhammaren.

Skulle marken vara hård kan det behövas någon form av platta i botten för att inte spjälka sönder ankaret i botten.

Hoppas det hjälper någon :)

• Gilla
Hempel och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.