1 227 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Klinker i hall..
Står inför två val. Skall lägga golvvärme på nedervåningen. I kök delar av hallen och vardagsrum lägger jag spårade spånskivor. De kommer skruvlimmas uppe på en befintlig 22 mm spånskiva så det blir dubbla lager. Huset är reglat med cc60 golvreglar.
I hallen skall det ligga klinker 60x60 plattor. Antingen så skippar Jag det extra golvspånet där och lägger armering och flytspacklar 22 mm eller så lägger Jag samma spårade skivor och har sedan 14 mm minus klinkersen att spela med. Finns det något bra alternativ till att flytspackla. Tänker om det går att sätt en rotgips o sedan limma plattorna med något?
Tidigare ägare hade klinker uppe på gips och det har suttit i tio år tills vi bröt upp det åtminstone.
I hallen skall det ligga klinker 60x60 plattor. Antingen så skippar Jag det extra golvspånet där och lägger armering och flytspacklar 22 mm eller så lägger Jag samma spårade skivor och har sedan 14 mm minus klinkersen att spela med. Finns det något bra alternativ till att flytspackla. Tänker om det går att sätt en rotgips o sedan limma plattorna med något?
Tidigare ägare hade klinker uppe på gips och det har suttit i tio år tills vi bröt upp det åtminstone.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Det kommer att bli en nivåskillnad bäst är nog att spackla (flyt+nät) vilket ger va 26mm bygghöjd nästa alternativ är gips vilket ger samma höjd. Ska det anslutas mot 14 mm parkett blir det 12mm skillnad
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ok vi tar det en gång till det ska vara ca 13 mm spackel över slangen så med klinker blir det 26mm bygghöjd då hamnar du 12mm över parketten.
Anledningen till att man flyter så tjockt är att man behöver styva upp golvet när det är träbjälklag
Anledningen till att man flyter så tjockt är att man behöver styva upp golvet när det är träbjälklag
Jo jag vet vad du skrev så det behöver du inte ta en gång till. Jag vet också att ingen av de andra varianterna är optimala.Andreas_kalmar skrev:
13 mm över slangen lär ju dock vara lite beroende på vilket fabrikat av flytspackel man använder.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Japp det är nog beroende på leverantör tror dock inte det blir nån större skillnad på bygghöjd
Klicka här för att svara