3 336 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vågar jag montera råspont inne med dyckert?
Sitter mitt i innertaksmontage i en stuga på gården och fick plötsligt lite ågren. Hoppas på lite stöd.
Jag har valt råspont som innertak och det kommer endast målas som slutfinish.
Råsponten som är ca 20mm tjock monteras med dyckertpicka och dyckerten är 1,6mm x 50mm.
Den belastning som är på innertaket är endast 140mm isolering.
Vågar jag lita på att svärmor inte får hela innertaket i ansiktet nästa gång hon sover över?
Eller borde jag gå upp på skruv istället? Jäkligt smidigt med dyckertpickan men det är ju inte värt att offra svärmors anlete på det viset.
Hoppas på några snabba svar.
Jag har valt råspont som innertak och det kommer endast målas som slutfinish.
Råsponten som är ca 20mm tjock monteras med dyckertpicka och dyckerten är 1,6mm x 50mm.
Den belastning som är på innertaket är endast 140mm isolering.
Vågar jag lita på att svärmor inte får hela innertaket i ansiktet nästa gång hon sover över?
Eller borde jag gå upp på skruv istället? Jäkligt smidigt med dyckertpickan men det är ju inte värt att offra svärmors anlete på det viset.
Hoppas på några snabba svar.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Nu har jag visserligen 16 mm slätspont och snedtak, men jag är inte det minsta orolig att dyckerten ska släppa. Kommer inte ihåg vilka mått jag hade på dyckerten, det var inget jag reflekterade över. Men du kan väl testa om det sitter kvar om du drar i det?
Ok, det låter betryggande! Jag hängde mig i händerna i taket och det verkar sitta, det är väl över tid jag oroar mig lite. Efter torkning och sättning.Dheri skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden