5 311 läst · 6 svar
5k läst
6 svar
Asbets i Contura fr 70-talet.
Hej!
Vi har en braskamin Contura från 70 talet nån gång som innehåller asbets (bl a packningar mellan kamin och stos). På sikt så skulle vi vilja byta ut denna mot en mer effektiv och modernare kamin.
Nån som vet vad det kostar att anlita en firma för att sanera asbetsen ??
Eller kan jag utan vidare sätta släggan i kaminen och låtsas som det regnar ?? Jag själv är inte orolig men för barnens skull så....
Vi har en braskamin Contura från 70 talet nån gång som innehåller asbets (bl a packningar mellan kamin och stos). På sikt så skulle vi vilja byta ut denna mot en mer effektiv och modernare kamin.
Nån som vet vad det kostar att anlita en firma för att sanera asbetsen ??
Eller kan jag utan vidare sätta släggan i kaminen och låtsas som det regnar ?? Jag själv är inte orolig men för barnens skull så....
8) Den lilla mängd asbest som finns mellan kamin och stos är inget att oroa sig för.
Anlitar du en firma kostar det skjortan.
Inte behöver du slå sönder kaminen. Fotografera kaminen och plocka ut den hel. Sätt in en annons på Blocket och sälj den. 
Anlitar du en firma kostar det skjortan.
Nu har jag hittat montagebeskrivningen. Enligt denna så ska det finnas en asbets-packning mellan spisens rörrörstos och stosen.
Därtill så är rökrörskarvarna packade med asbetsgarn. Enligt beskrivningen 7 meter/skarv
. Sedan är röret isolerat med en s k nätmatta (undrar vad den innehåller) :
Jaja, så länge man inte väcker en sovande björn ....
Därtill så är rökrörskarvarna packade med asbetsgarn. Enligt beskrivningen 7 meter/skarv
Jaja, så länge man inte väcker en sovande björn ....
Hej devnull! Väcker liv i en gammal tråd apropå det du skrev att asbestpackning fanns i gamla Veluxfönster. Då jag själv har ett takfönster från 70-talet i mitt badrum blir jag nyfiken vad den packningen kan sitta? Är det något som är inneslutet i tvåglasfönstret (och därmed minskar risken att fibrer frigörs) eller fanns det i det tätband som sitter mellan fönster och fönsterram (tänkte ifall det börjar "krackelera" när det blir gammalt och frigör fibrer varje gång man öppnar/stänger).D devnull skrev:
Tacksam för svar