Vi har en farstu och ovanpå farstun så är en balkong. Den har vi nu rivit bort allting från och ska bygga in. Men jag blev osäker på hur jag ska "skarva" vidare på reglarna som kommer upp från undervåningen. Vad bör man tänka på. Så här ser det ut nu:
Hand pekar på öppna träreglar och isolering i en byggkonstruktion, potentiell skarvning diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggkonstruktion med synliga reglar och isolering, delvis urholkade, vid en balkongrenovering.
Skapa konto

Detta är ett försök i sketchup att återskapa det:
3D-Sketchupmodell av en farstu med reglar för ett byggnadsprojekt, oisolerade och utan tak.
Skapa konto

Det är alltså 45x145 som kommer upp nerifrån men som är urholkade för farstuns takreglar och balkongens golvregel. Reglarna verkar sluta ca 1cm nedanför själva golvregeln. Kan man göra följande:
Sketchup-ritning av balkongkonstruktion med reglar och bjälklag i förberedande skede för renovering.
Skapa konto

Skiss i 3D av träreglar och balkongkonstruktion beskrivna i byggprojekt.
Skapa konto

Lägger på en 45x95 regel som hammarband/syll(?) på dem uppkommande reglarna. Sedan fortsätter jag med 45x145 upp mot taket från hammarband/syllen.

Läste lite grann på denna sida: https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/ under "anslutning mot mellanbjälklag". Men kan inte riktigt översätta deras ritning mot det jag har. Dem pratar dock om köldbryggor. Skapar jag en köldbrygga genom att göra så här ?
Det är isolering mellan 45x45(spikregel) och mellan 45x145(huvudregel) samt lite extraisolering innanför, mest troligt en 45x45 till.

Det är ej en bärande vägg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.