3 494 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Beslag mellan takbalkar och ovanliggande bärlina
Hej!
Vi håller på att renovera vårt stall och ska flytta en befintlig bärlina.
Den nya bärlinan (90x405 limträbalk) läggs på loftet och tanken är att hänga takbalkarna i denna.
Balken som är delad i sektioner kommer stödjas av 90x90 limträpelare.
Jag söker efter något lämpligt beslag för att hänga balkarna i bärlinan. Jag har funderat på en egen lösning med spikvinklar och gängstav men är osäker på dimensioneringen av dessa. (Spikvinklar som ankarspikas i balken på båda sidor och sedan hängs balkarna i gängstav som borras igenom balkarna och spikvinklarna)
Vi håller på att renovera vårt stall och ska flytta en befintlig bärlina.
Den nya bärlinan (90x405 limträbalk) läggs på loftet och tanken är att hänga takbalkarna i denna.
Balken som är delad i sektioner kommer stödjas av 90x90 limträpelare.
Jag söker efter något lämpligt beslag för att hänga balkarna i bärlinan. Jag har funderat på en egen lösning med spikvinklar och gängstav men är osäker på dimensioneringen av dessa. (Spikvinklar som ankarspikas i balken på båda sidor och sedan hängs balkarna i gängstav som borras igenom balkarna och spikvinklarna)
Produkter som diskuteras: "ankarspikas"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det enda rediga är nog att hänga dem med genomgående bult och stödplattor. Man bör räkna på den aktuella lasten för varje förband. Man kan också tänka sig en kombination av bultar och byglar.
Var lite tveksam till att borra igenom balken (totalt 600mm) och sätta gängstång, men tror jag satsar på det ändå. Är lite osäker dock på vilken storlek på bricka som krävs för att undvika genomstansning. 40x40 verkar vara det största "standard" dimensionen, tycker dock det känns lite klent. Kraften i förbandet ligger på ca 12 KN.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lodräta hål genom balkar påverkar dessas böjstyvhet betydligt mindre än hål i andra riktningar, vilket kan vara bra att känna till. Förutom brickor behöver du tryckfördelande stålplattor. Dessa bör vara lika breda som respektive balk. Om man tar hänsyn till att yttrycket bör vara högst 3 MPa (= 3 N/mm2) och att dragkraften är 12 kN, bör ytan på respektive tryckfördelande stål vara minst 4000 mm2, gärna mer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Fyratusen kvadratmillimeter är inte så himla mycket, t.ex. 50x80 mm.
Tack för hjälpen!
Ska prata med smeden i morgon och bestämma om jag kör genomgående gängstång eller en på var sida. Överdimensionerar plattorna ordentligt då golvbalkarna är 200x200 så det finns plats
Ska prata med smeden i morgon och bestämma om jag kör genomgående gängstång eller en på var sida. Överdimensionerar plattorna ordentligt då golvbalkarna är 200x200 så det finns plats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Plattorna ska vara rejält tjocka, gärna 8 mm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden