Jag har takstolar av W typ som har cc 120cm. underligare, 45 x 170, är skarvade på mitten med en bräda (20) på var sida och massor av spik i 4 grupper.
I och med denna skarvbräda så får inte en ny fin isolerad vindslucka med stege plats.
Och just här är cc 119 cm :worried:

Bilden är inte där luckan skall sitta men visar bättre hur skarven ser ut.
Skarvad underliggare förstärkt med brädor och spik, ovanpå träbjälklag med synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle behöva ta bort brädan på ena sidan, åtminstone halva, men det kommer att minska draghålfastheten i underliggaren med 25% om man ser till antal spik.

Är det ett problem?
Hur många spikar behövs?
Dom spikplåtar som finns i byggnaden är inte speciellt långa.

Några alternativ:
spika mera fast på rätt kort längd,
sätta några genomgående bultar,
bandjärn, eller
ett långt plattjärn?

Jag hade satt en ny regel på den sidan där stegen inte ska vara, 45*170, gärna lite längre, sen satt en plåt på andra sidan

Det hade ju varit skönt att slippa ta bort alla gamla spik, bara sätta på något extra.

Får väl lägga upp skämsbilden oxå.
Behövde få fram nätverkskabel så jag drog 2 20mm VP-rör bredvid ett befintligt VP-rör för el... Inte riktigt klart..., har ett "fack" där rören går nertill mediaskåpet. Tänkte göra en låda och plasta in.
Och så här i efterhand , inte så genomtänkt placering av rören, fast hade ju redan ett rör för elen.
VP-rör för el och nätverkskabel dragna bredvid träbjälkar och isolering på vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle gärna vilja flytta kortlingen lite åt höger oxå, eller...inte... Men då hade nya luckan hamnat mer i mitten av korridoren under.

Edit: typo

Redigerat:
Sätta en 45*170 är ju inga konstigheter hållfasthetsmässigt. Dra om lite el och nätverk är ju lite tråkigt men inte svårt.

Sätta ett plattjärn och genomgående bult tilltalar mig, men dimensioner och antal bult har jag ingen känsla för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.