Min erfarenhet av DuraCoats produkt för betongtrappor.
I maj 2008 kontaktade jag DuraCoat AB och bad dem rekommendera en hantverkare som kunde reparera min fula och betongtrapp med Duratrapp. De rekommenderade en firma i Stockholm som utförde reparation och trappan blev mycket fin. Efter första vintern började det synas sprickor i Duratrappen så jag kontaktade entreprenören för att de skulle åtgärda felen. Flera gånger under 2009 ringde jag att entreprenören lovade att komma och besikta. Inget hände. Våren 2010 var nu skadorna mycket större och stycken av Duratrapp hade börjat släppa från betongen. Inte heller detta år behagade entreprenören kontrollera skadorna fast jag ringde många gånger. 2011 var trappan förstörd och fortfarande ingen entreprenör.
Nu 2013 är trappan så pass skadad att den behöver bilas bort i stora stycken och gjutas om.

Problemen med produkten Duratrapp är att den dels inte håller fast de stenar som skall utgöra beläggning samt att Duratrapp spricker och släpper in fukt. Fukten stannar sedan kvar och fryser varpå trappans betong förstörs. En obehandlad trappa torkar normalt sett, men när Duratrapp är applicerad så låser produkten in fukten och skadorna uppstår.

Jag har kontaktat DuraCoat och givit dem möjlighet att kommentera denna text men de har avstått från att svara. Bara det säger en hel del om kvalitén på företaget och produkten.

Följande fem bilder visar problemen och borde nog avråda de flesta från att använda produkten.
Bild 1. De stora synliga skador på trappan.
Bild 2. Sprickor och stensläpp från Duratrapp
Bild 3. Stort hål i trappan pga. frostskador (Gick ej att ladda upp pga av dubblett på bild 1. Bifoga gärna bild 3 igen så kan jag lägga in den här. Stefan, Moderator)
Bild 4. Sprickor samt att Duratrapp släppt från underlaget
Bild 5. Beläggnings-stenarna har släppt från Duratrapp, men Duratrapp är i övrigt helt.

• Stora skador på steg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickbilding och påbörjan till förstörd betong.jpg
    Skapa konto
  • Stenbeläggning som släppt från Duratrapp utan att beläggningen spruckit.jpg
    Skapa konto
  • Betongtrapp med Duratrapp 5 år efter applicering.jpg
    Skapa konto
Redigerat av moderator:
Ärligt talat, måste du klistra in samma långa text i 6 (minst) trådar? Vad får du ut av det förutom någon slags egen vendetta? Hämnden är ljuv? En tråd hade räckt tycker jag.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Jo, kanske lite överdrivet. Men tycker det vore synd om fler gick på denna mina.

Det är inte fråga om smutskastning. Jag har varit i kontakt med Duracoat för ett par veckor sedan för att be om en kommentar på min text. De valde att inte svara.
Det som jag skriver är fakta. Bilderna talar sitt tydliga språk. Vari ligger smutskastningen?

Jag tyckte att det såg lite märkligt ut att en ny användare plötsligt skapar ett konto och lägger in en och samma negativa text om en produkt och ett företag i flera trådar på forumet. Detta tycker jag ser lite märkligt ut, ungefär som att en konkurrent försöker smutskasta företaget i fråga.

Sedan kan väl jag tycka att det är dåligt att du inte kunnat få varken hantverkare eller företaget i fråga att kommentera eller bedöma din trapp på 4 år för att konstatera om det är fel på produkten eller på läggningen.

Jo visst kan jag hålla med dig. Byggahus.se får gärna ringa mig för att vidimera mina uppgifter.
Jag skulle väldigt gärna vilja att någon oberoende tittade på trappan.

Och det är mycket dåligt skött. Varje gång jag ringt så har entreprenören (samma person varje gång) verkat helt förvånad, tagit uppgifterna och lovat att återkomma. Det har aldrig skett. Nu har jag tröttnat och vill att andra skall få se hur illa ställt det är med denna produkt.

Mitt andra svar i detta ämne:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/94542-laga-gammal-betongtrapp-2.html

Jag har duratrapp på vår trappa och är helnöjd.
Har legat på sedan 2008

Företaget DuraCoat vill svara TS enligt följande:

"Vi tillverkar produkten och säljer DuraTrapp via våra återförsäljare samt via vår hemsida. Entreprenad bedriver vi endast i Skåne, vi kan endast hänvisa till våra återförsäljare.

1. Vi har ej blivit kontaktade för att komentera text på denna sidan.

2. Vi har rekommenderat entreprenören i Stockholm, då han har handlat väldigt mycket material igenom åren och fått mest positiva referenser.

Efter att vi hörde att han inte åtgärdade denna reklamation, så har vi slutat att rekommendera honom. Vi beklagar det missöde som har drabbat er, samtidigt kan vi meddela att entreprenören i fråga inte haft eller har någon koppling till vårt företag. Därav kan vi inte ansvara för deras arbete.

3. DuraTrapp är en välbeprövad produkt som vi har tillverkat i ca 20 år. Det viktiga är som med alla andra produkter, att förarbetet är rätt utfört samt att följa arbetsbeskrivningen som medföljer DuraTrapp.

4. Skadorna på din trappa beror på att förarbetet inte har blivit rätt utfört.
Anledningen till att stenen lossnar från spacklet kan bero på olika faktorer.
Trappan har inte varit torr när de har belagt den, vilket är jätteviktigt då spacklet inte fäster då undermaterialet är blött.
I detta fallet ser det ut som att det varit för varmt, så spacklet har börjat härda innan stenen har lagts på.

Bifogar bild på hur DuraTrapp ser ut när det är rätt utfört.

duratrapp.jpg
Skapa konto

Mvh, DuraCoat AB"

• Gilla
New member
  • Laddar…
Min erfarenhet av skyddsbeläggning på trappor (annat fabrikat) är att man ska undvika, eller helt låta bli, att belägga sättstegen. Lägg täckningen på planstegen enbart, och låt trappan "andas" genom sättstegen. För mig har det fungerat i västkustklimat sedan 1980-talet.

Jag vet inte varför ni raderade mitt inlägg där jag fråga DuraCoat om dom skullle ersätta TS eller ordna en ny entreprenör åt dem. Men det som framkom av deras svar var NEJ, dom kommer inte att ordna en ny entreprenör åt TS trots att den dom rekommenderade honom gjorde ett undermåligt jobb.

Det säger en del om företaget tycker jag.

• Gilla
Eddie Uppling
  • Laddar…
"2. Vi har rekommenderat entreprenören i Stockholm,

...

samtidigt kan vi meddela att entreprenören i fråga inte haft eller har någon koppling till vårt företag.
"

Fin motsägelse där, de har ingen koppling alls till en entreprenör de själva rekommenderat. Så dåligt!

En sak vet vi numera med säkerhet, en entreprenör rekommenderad av DuraCoat är inte att lita på, därmed är inte heller DuraCoat att lita på. Hårt, men sant.

Sen väcks det ju en hel del frågor kring TS agerande. Hur har det reklamerats, har det ens gjorts någon ARN-anmälan? Varför har TS låtit förfallet fortgå i fyra år utan att vidta åtgärd för att rädda trappan?

Självklart är det den som sålt produkten och den som installerat på TS uppdrag som har ansvaret gentemot TS. Denne "entreprenör" (läs fuskbyggare) ska så klart hängas ut minst lika mycket som DuraCoat.
Att sedan DuraCoat inte tar tag i saken och ser till att en av dem rekommenderad entreprenör rättar till en felaktigt installerad produkt är dåligt. Att DuraCoat i ett fall som detta inte ens kan tänka sig att ställa upp med nytt material för reparation är än värre.

• Gilla
Anna1984
  • Laddar…
Tycker ni går lite hårt fram. Ska Weber ta ansvar för alla dåliga gjutningar som utför med deras produkt "cement" bara för att folk inte följer instruktionen.....

Visst kunde DC sponsra med lite material som goodwill pga att man rek någon som inte åtgärdar ett fel men i huvudsak ska ju eldkastaren riktas mot byggaren som inte verkar ha använt produkten korrekt.

• Gilla
Chmod och 6 till
  • Laddar…
Precis!
Det är ju knappast Södras fel att snickarn klantar till ett altanbygge eller elkos fel att lysmasken kopplar fel.

Men har dom rekommenderat en klåpare så kan dom gott bjuda på materialet eller nått.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Sen kanske man får fundera på vad "rekommendera" har för betydelse.

Leverantören kan ha rekommenderat att ta kontakt med någon av de som köper och använder deras produkter.
Det är dock inte samma sak som att rekommendera en speciell firma före alla andra firmor, pga att den rekommenderade på något sätt är bättre och mer excellent i sitt hantverk.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Om jag ber en tillverkare om en rekommendation av en entreprenör som kan utföra ett jobb åt mig med deras produkter, så förväntar jag mig definitivt att "den rekommenderade på något sätt är bättre och mer excellent i sitt hantverk." och tillika seriös. Det är liksom hela meningen med att be om en rekommendation.

Om jag rekommenderar en branschkollega till ett företag, och den kollega gör ett dåligt jobb, då skulle jag definitivt inte känna mig bra till mods och göra vad jag kunde för att återvinna mitt förtroende hos det företaget och övriga inblandade. Inget konstigt med det, sen får juridiken säga vad den vill.

• Gilla
Meijah
  • Laddar…
Men Thomas, visst ska man kunna förvänta sig att denna rekommendation från en produktleverantör är att lita på, men även solen har ju fläckar och uppenbarligen har det blivit fel denna gång på ett sätt som det enligt utsago inte brukar bli. Att man rekommenderar någon kan ju rimligen inte innebära att man tar ett utökat garantiansvar.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.