Har påbörjat renovering av det gamla kostallet som istället skall bli ett litet häststall. Har rivit ut golvet på höskullen som var helt slut och har inte tänkt lägga dit något nytt golv utan ha öppet upp till nock. På bilden nedan ser ni hur konstruktionen av takstolarna ser ut:
Schematiska illustrationer av två takstolstyper A och B med längsgående balkar för stallkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varannan ser ut som A och varannan som B. Det är 1,25 m mellan varje takstol. De svarta fyrkanterna skall föreställa längsgående balkar. Jag skulle vilja plocka bort bjälken som går mellan väggarna på B och ersätta med vajer högre upp. A kommer jag inte att röra så det blir att jag isåfall plockar bort varannan bjälke:
Schematisk illustration av stalltakstolar med alternerande A- och B-konstruktion och markerad borttagen bjälke.
Skapa konto

Jag förstår att dragspänningen flyttas uppåt på väggen men eftersom jag behåller A som den är så bör det ändå hålla ihop väggen tycker jag. Sen så ser jag det även som en förstärkning för kortväggarna som takstolen vilar på lutar något utåt vilket troligtvis har skett under årens lopp, byggnaden är trots allt ca 100 år. Genom att ha en vajer där uppe så håller det ihop kortväggarna så de inte kan börja luta ännu mer utåt.

Anledningen jag vill ta bort varannan bjälke är att det skall "fri" takhöjd i boxarna.

Kommer det att fungera att göra som jag tänkt ?

Rent principiellt borde det fungera. Ytterväggarnas konstruktion har viss betydelse. Sedan tycker gamla hus inte om så stora förändringar. Om dragstaget hamnar i samma nivå som den gamla bjälken, finns det nog inga invändningar.

J justusandersson skrev:
Rent principiellt borde det fungera. Ytterväggarnas konstruktion har viss betydelse. Sedan tycker gamla hus inte om så stora förändringar. Om dragstaget hamnar i samma nivå som den gamla bjälken, finns det nog inga invändningar.
Fast det är ju tänkt att sitta betydligt högre upp.

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Jag menade att om dragstaget sitter i samma höjd som bjälken kan jag inte se några problem. Vill man flytta upp det högre upp bör man titta på väggens konstruktion också.

Träväggens konstruktion är enligt ritning, syll-stolpe-balk-stolpe-balk. 125x125mm virke på stolpar och 150x150 mm virke på balk. Konditionen på virket är bra.

Är mittbalken inhalvad i stolpen så att den senare är genomgående?

Nix, stolpen är inte genomgående. Mittbalken ligger på den undre stolpen och sedan är balken som går mellan väggarna jackad i änden och ligger ovanpå mittbalken. Den övre stolpen har en klack i nedankant som går ner i balken som går mellan väggarna. Om jag tar bort balken mellan väggarna så måste jag självklart se till att den övre stolpen är ordentligt förankrad i nedankant.

Redigerat:
Tog en bild på det också.

• Närbild på en träkonstruktion med mörka fläckar och damm i en byggnad.
    Skapa konto
Stabilitetsmässigt är det ingen idealisk konstruktion, men om inte ytterväggarna uppvisar stora ojämnheter i höjdled bör det vara möjligt att fästa dragstagen i den övre balken.

Håller med om att det inte är idealiskt men jag tycker att konstruktionen borde bli starkare om dragstagen sitter i den övre balken på bilden B för det är där takstolen vilar och trycker utåt, eller är jag helt fel på det ? Jag antar att det är takstolarna på bilden A som gör det mesta av jobbet i takkonstruktionen med de extra stagen som sitter där som gör att väggarna inte kalvar. Skulle det inte kunna vara så att balken som går mellan ytterväggarna på bilden B framförallt är till för att bära golvet ? Såklart att de har en viss påverkan för att hålla ihop och det är därför inte jag vågar ta bort de rakt av utan att ersätta med dragstag längre upp.

H hank74 skrev:
jag tycker att konstruktionen borde bli starkare om dragstagen sitter i den övre balken
Hade stolparna i väggen gått hela vägen, skulle jag hålla med. Huvudfunktionen för de bjälkar som du vill ta bort har säkert varit att bära golvet. Om de också har en sammanhållande funktion vågar jag inte säga utan att ha sett en bild på hela takkonstruktionen.

Inte jättelätt att ta någon bra bild så man kan se helheten men jag gjorde ett försök:

• Detaljbild av ett gammalt träbjälklag och robusta takstolar i en byggnad under renovering.
    Skapa konto
Den bilden duger gott för mig. Den visar tydligt att det finns takbjälkar även mellan takstolarna av typ A som för ner laster på den översta väggbalken. Det betyder att din B-bjälke också är utsatt fför dragkraft.

Man ser också att A-takstolarna hjälper till att stabilisera väggen. Jag tror att ett dragstag i den övre balken kan göra nytta. Återstår att räkna ut dess dimension. En variant är att utgå från den bjälke som du vill ta bort och översätta dess dragstyrka till stål. En annan är att räkna ut aktuell dragkraft med hjälp av faktiska mått, egenvikter, snölaster och taklutning. Det senare lite jobbigare. Men du kanske redan har en idé?

Nej, så långt har jag inte kommit i tankarna. Det verkar som varianten du föreslog med att översätta styrkan på de befintliga bjälkarna verkar enklast. Bjälkarna är 15x15cm och 9 meter långa men hur man räknar om det har jag ingen aning om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.