Hej!
Jag behöver hjälp från någon med god kunskap om begagnat tegel. Vad jag funderar på är om det finns risk att det fryser sönder med tiden.
Jag vill bygga en fristående tegelmur i trädgården, dvs. ej uppvärmd. Dimensioner ca 2 m hög och 8 m bred. Halva muren kommer fungera som långsida till ett växthus och sedan fortsätta som bakgrund till uteplatsen bredvid växthuset. Jag tänker mig grund med leca-block och tegelpannor som avslutning överst. Vi bor i blåsiga Skåne och muren kommer därmed få mycket slagregn under vinterhalvåret.
Om man läser tillverkarnas produktblad för nytt tegel så är ju fasadtegel väl kontrollerat gällande frostbeständighet. Men eftersom tillverkningen inte var lika kontrollerad historiskt kommer väl begagnat tegel ha större variationer frosttålighet? Nytt tegel är också uppdelat i fasadtegel och murtegel, där den senare inte bör användas till fasader.
Men i annonser om begagnat tegel redovisas sällan några detaljer om teglet, antagligen för att säljaren inte vet. Jag har inte heller hittat något sätt att bedöma teglet bara genom att titta på det.
Samtidigt finns det massor med trädgårdprojekt på internet där man använt begagnat tegel – så det är kanske inget reellt problem?
Någon som har kunskap eller goda råd i frågan?
Jag behöver hjälp från någon med god kunskap om begagnat tegel. Vad jag funderar på är om det finns risk att det fryser sönder med tiden.
Jag vill bygga en fristående tegelmur i trädgården, dvs. ej uppvärmd. Dimensioner ca 2 m hög och 8 m bred. Halva muren kommer fungera som långsida till ett växthus och sedan fortsätta som bakgrund till uteplatsen bredvid växthuset. Jag tänker mig grund med leca-block och tegelpannor som avslutning överst. Vi bor i blåsiga Skåne och muren kommer därmed få mycket slagregn under vinterhalvåret.
Om man läser tillverkarnas produktblad för nytt tegel så är ju fasadtegel väl kontrollerat gällande frostbeständighet. Men eftersom tillverkningen inte var lika kontrollerad historiskt kommer väl begagnat tegel ha större variationer frosttålighet? Nytt tegel är också uppdelat i fasadtegel och murtegel, där den senare inte bör användas till fasader.
Men i annonser om begagnat tegel redovisas sällan några detaljer om teglet, antagligen för att säljaren inte vet. Jag har inte heller hittat något sätt att bedöma teglet bara genom att titta på det.
Samtidigt finns det massor med trädgårdprojekt på internet där man använt begagnat tegel – så det är kanske inget reellt problem?
Någon som har kunskap eller goda råd i frågan?
Jo, jag har faktiskt sett denna video tidigare och funderat på detta med ”watertable”- hur översätter man det, ”sockel”? Om jag har putsade lecablock, som enligt tillverkarna ska vara frostbeständiga, till sockel en bit upp samt tegelpannor på toppen så borde ju muren vara skyddad, på samma sätt som Roskilde-muren i början av videon.
Därtill kommer då Skånes slagregn, vertikalt regn, som mannen i videon inte tar upp…. Å andra sidan så har ju inte Roskilde-muren fryst sönder och Roskilde borde ha liknande klimat som Skåne… Det tyder ju på att det inte är ett reellt problem och jag har ju inte heller ambitionen att muren ska stå i 800 år.
Någon annan med idéer eller erfarenhet?
Därtill kommer då Skånes slagregn, vertikalt regn, som mannen i videon inte tar upp…. Å andra sidan så har ju inte Roskilde-muren fryst sönder och Roskilde borde ha liknande klimat som Skåne… Det tyder ju på att det inte är ett reellt problem och jag har ju inte heller ambitionen att muren ska stå i 800 år.
Någon annan med idéer eller erfarenhet?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Tegelpannor klarar sig ju bra, så varför inte vanligt tegel?
Problemet brukar vara just grunden som dels står på/i marken, dels har de sista varven svårt att torka upp.
Men har man en grund av Leca så borde det väl klara sig ganska bra?
Problemet brukar vara just grunden som dels står på/i marken, dels har de sista varven svårt att torka upp.
Men har man en grund av Leca så borde det väl klara sig ganska bra?
Enbart det faktum att teglet är begagnat säger knappast något om dess kvalitet. Även förr tillverkades tegel i olika kvaliteter. Men med tanke på skicket på många äldre byggnadsverk kan man ju konstatera att det tillverkades utmärkt tegel redan på medeltiden.
Men om du använder begagnat fasadtegel som utsatts för väder och vind i x antal decennier och det ser fräscht ut så är det väl en kvittens om något att det är frosttåligt?
Men om du använder begagnat fasadtegel som utsatts för väder och vind i x antal decennier och det ser fräscht ut så är det väl en kvittens om något att det är frosttåligt?
Varför tegelpannor klarar sig vet jag inte, men uppenbarligen finns det olika kvalitet på tegelprodukter beroende på exempelvis på vilken temperatur de har bränts vid, jmf. marktegel.M Marcussjogren skrev:
Men du menar alltså att är muren bara skyddad från regn uppifrån och nerifrån borde teglet klara slagregn, oberoende av dess egna materialegenskaper?
Jag håller med dig i sakfrågan, men min svårighet är ju att bedöma kvaliteten utifrån den pyttelilla information som oftast följer med teglet. Hur ser man att en rensad tegelsten som ligger i en hög i säljarens trädgård att det är en ”fasadtegel som utsatts för väder och vind i x antal decennier och det ser fräscht ut”? Får jag bara veta det så är ju saken klar!C cpalm skrev:Enbart det faktum att teglet är begagnat säger knappast något om dess kvalitet. Även förr tillverkades tegel i olika kvaliteter. Men med tanke på skicket på många äldre byggnadsverk kan man ju konstatera att det tillverkades utmärkt tegel redan på medeltiden.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nja - inte helt oberoende, men så länge det är bränt till tegel så ska det inte vara något problem. Tegel har ju inget problem med vatten - men om man däremot lägger en tegelsten i ett vattenbad i en timma och sedan ställer ut den i -20C direkt så kommer den ju givetvis ta skada eftersom tegel suger åt sig mycket fukt som då spränger teglet.E En dag ett passivhus.. skrev:Varför tegelpannor klarar sig vet jag inte, men uppenbarligen finns det olika kvalitet på tegelprodukter beroende på exempelvis på vilken temperatur de har bränts vid, jmf. marktegel.
Men du menar alltså att är muren bara skyddad från regn uppifrån och nerifrån borde teglet klara slagregn, oberoende av dess egna materialegenskaper?
Håller man däremot teglet rent från påväxt, ser till att fogarna är hela och inte ställer nedersta varvet direkt på jord eller annat icke dränerande material så kommer det hålla.
Se på alla tegelskorsrenar vi har i landet - de står kvar över hundra år om man bara tar hand om dem lite ibland.
Att som du säger lägga nockpannor över hjälper också till att skydda.
Det som ligger närmast till hands är väl naturligtvis att fråga säljaren vart teglet kommer ifrånE En dag ett passivhus.. skrev:
Skicket kan ju en lekman lätt bedöma.
Besökte Brohaga byggmaterial i helgen (säljer begagnat byggmaterial) och där avrådde de helt från att bygga med begagnat tegel om jag inte var säker på att det var frostbeständigt. Dock hade de inte själva begagnat tegel att sälja, men däremot mindre parti nytt tegel...
Talade med en byggkonstruktör i veckan som menade att även nytt frostbeständigt tegel eventuellt inte heller klarar frysning efter slagregn på kallmur ...
Jag vill ju dessutom ha en specifik kombination av gula kulörer, så att muren matchar boningshuset (gult spikdraget tegel från 1952). Blir nog att leta länge
Talade med en byggkonstruktör i veckan som menade att även nytt frostbeständigt tegel eventuellt inte heller klarar frysning efter slagregn på kallmur ...
Jag vill ju dessutom ha en specifik kombination av gula kulörer, så att muren matchar boningshuset (gult spikdraget tegel från 1952). Blir nog att leta länge
Klicka här för att svara