Hej.
Håller på att riva och göra om på vinden. Kan jag ta bort stöttan i mitten på bilden utan att göra något dumt?

• Rivningsarbete på vind med synlig stötta i mitten, bråte och en takfläkt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej

Fulkemisten
Omöjligt att svara på utan att veta många fler fakta och inspektera hela konstruktionen på plats. Det jobbiga svaret är tyvärr att det dumma du kan göra är att ta bort något utan att ta reda på detta.
Oftast så är konstruktionsdetaljer en del i en stor helhet som tillsammans samverkar för att hålla byggnaden eller vad det nu kan vara uppe, de kan t ex istället för direkt bärande vara stöttande/stagande.
Många postar enstaka bilder med lite info här och undrar om de kan avlägsna t ex misstänkt bärande byggnadsdelar. Svaren man får är oftast bra och kvalificerade gissningar utifrån denna enstaka bild med info men som kanske egentligen inte tar hänsyn till hela sammanhanget.
Ett sätt att ta reda på hur det förhåller sig är att ta hjälp av en konstruktör eller någon annan med tillräcklig kunskap inom området som kan uttala sig på plats.

Redigerat:
Du kan inte ta bort den utan att först ta reda på varför den sitter där och om den behövs. Med utgångspunkt från bilden kan man misstänka att den tillkommit i efterhand, kanske i samband med byggandet av takkupan intill. Det verkar lite rörigt och amatörmässigt gjort.

J justusandersson skrev:
Du kan inte ta bort den utan att först ta reda på varför den sitter där och om den behövs. Med utgångspunkt från bilden kan man misstänka att den tillkommit i efterhand, kanske i samband med byggandet av takkupan intill. Det verkar lite rörigt och amatörmässigt gjort.
Tycker också att det ser ut som den tillkommit i efterhand, har varit en liten vägg där den sitter.

Om du har tillgång till en sektionsritning kan man förmodligen bedöma situationen lite bättre.

R
M Martin Heed skrev:
Tycker också att det ser ut som den tillkommit i efterhand, har varit en liten vägg där den sitter.
Det intressanta är finns det en stötta rakt ner där takstolarna möts dvs i nocken. Om inte så är nog stöttan på bilden bärande.

R RapidSledge skrev:
Det intressanta är finns det en stötta rakt ner där takstolarna möts dvs i nocken. Om inte så är nog stöttan på bilden bärande.
Finns inte!
Känns inte denna lite klen för en bärande konstruktion och borde inte stöttan sitta under stolen istället för på sidorna? Till höger ser man en liten stötta som stödjer på undersidan.

• Tunn trästödje inuti ett rum med synliga skador och en liten stötta under stolen till höger.
    Skapa konto
Utförandet med två brädor och mellanliggande kloss är ganska vanligt i takstolssammanhang. När är huset byggt?

J justusandersson skrev:
Utförandet med två brädor och mellanliggande kloss är ganska vanligt i takstolssammanhang. När är huset byggt?
50-tal

R
M Martin Heed skrev:
Finns inte!
Känns inte denna lite klen för en bärande konstruktion och borde inte stöttan sitta under stolen istället för på sidorna? Till höger ser man en liten stötta som stödjer på undersidan.
Har samma konstruktion på mina takstolar med brädor på vardera sidan bjälkarna. På den delen av min vind som är orörd går brädstöttor rakt upp mot nocken samt den stöttan på din bild som går på snedden längst ut. På andra delen av min vind som de tidigare ägarna vid ett senare tillfälle inredde så tog de bort mittenstöttorna och satte dit sådana stöttor som du vill ta bort.

Det vanligaste på 50-talshus är någon form av ramtakstol. Även sk Svensk takstol förekommer. Detta gäller 1,5 planshus. Är däremot huset byggt som 1-planshus med från början oinredd vind kan många andra varianter förekomma. På en ramtakstol finns vertikala stödben som förbinder högbenen med bjälkarna till mellanbjälklaget. Vanligen finns dessa stödben i väggen till den sk kattvinden. På en Svensk takstol går stödbenen snett ut mot ytterväggarna men med liknande funktion. Tittar man noga på din bild ser man att stödbenet inte går igenom golvbrädorna, det är alltså inget riktigt stödben.

Om du talar om husets bredd, högbenens (de lutande takstolsbjälkarna som syns på bilden) dimensioner (bredd och höjd) och c/c avstånd, taklutning samt vad som finns på och inuti yttertaket, så ska jag ge dig en antydan om det är möjligt att ta bort stödet.

Stödet får vara kvar då det sannolikt behövs :)

En annan frågeställning när jag rivit mer.
Stöttan som beskrivs tidigare finns på alla takstolar men i olika utformning. På vissa ställen är den rakt ner och vissa snett ner, den sneda varianten antar jag är original och sen har man bytt till rak för att bättre kunna ta tillvara på höjden. Fyller dom samma funktion eller är den sneda bättre ur hållfastighetssynpunkt?

• Bild på en byggnadsstomme med takstolar, några med sneda stöttor och andra med raka, i ett pågående byggprojekt.
    Skapa konto
  • Takstolar med raka och sneda stöd i ett ruffigt vindsvåningsutrymme med rivet material och isolering.
    Skapa konto
M Martin Heed skrev:
Fyller dom samma funktion eller är den sneda bättre ur hållfastighetssynpunkt?
Det är svårt att uttala sig om det utan att se helheten. Stödben kan ha olika funktioner. Det bästa vore om du har en sektionsritning som visar takstolarnas originalutförande. När jag ser den sista bilden funderar jag på om det inte kan vara ett försök till fackverkslösning.

J justusandersson skrev:
Det är svårt att uttala sig om det utan att se helheten. Stödben kan ha olika funktioner. Det bästa vore om du har en sektionsritning som visar takstolarnas originalutförande. När jag ser den sista bilden funderar jag på om det inte kan vara ett försök till fackverkslösning.
Har tyvärr ingen sektionsritning som visar original.
Bifogar lite mer bilder. Bild 1 visar takstolar bakom det som varit inrett, bör vara original. Bild 2 visar där det varit inrett och en annan typ av stötta, man ser att den raka varit sned tidigare men borttagen och ersatt med en rak.

• Utrymme under tak med träbjälkar och stöttor, isoleringsmaterial på golvet, obonad vind.
    Skapa konto
  • Interiör av vind med original takstolar och ersatt sned stötta, isolering och bråte.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.