Tak med träbjälkar i en lada, gipsskivor undertill och en skåpsektion i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket i en gammal lada med synliga bjälkar och takstolar samt en trappa och hjälmar i förgrunden.
Skapa konto
Gamla träbjälkar och takstolar i ett garageutrymme, med synlig elinstallation och en hjälm i förgrunden.
Skapa konto
Träbjälkar och strömbrytare i en 1800-talslada med synliga tecken på användning och ålder.
Skapa konto
Jag vill ta bort en bjälke i mitt garageutrymme i vår gamla 1800-talslada. Skälet är enkelt, den sitter på ca: 170 vm höjd och alla i hushållet är 176+ cm långa...
Dessutom är min pickis 175 cm hög med hardtoppen på, så det är vanskligt det med.

Nåja.
Jag har ingen bild på själva bjälken annat än inklädd i gips, men bifogar bilder på bjälkarna i en annan del av ladan.
Jag tänker så att takstolarna är separata från dessa tvärbjälkar som snarare verkar ha till uppgift att hålla väggarna från att kalva.
Tänker jag rätt?
Kan jag i sådana fall växla av det igenom att dra en stålbalk på insidan av konstruktionen, från vägg till vägg?
Ovanpå dessa takbjälkar ligger ytterligare ett bälklag på andra hållet, vore skönt att slippa riva upp hela det.

Bjälken i fråga.
Jag kan tänka mig att ta bort halva och växla av med en balk på sidan med omdet är ett alternativ?
Behöver 10-15 cm extra i takhöjd.

• Stålbjälke under tak i ett rum med akvarium och trähylla, övervägande att modifiera för mer höjd.
    Skapa konto
Utan att ha sett helheten misstänker jag att bjälken ifråga är någon form av hanbjälke, med uppgift att, som du säger, hindra väggarna från att kalva ut. Om detta antagande stämmer kan du ersätta den med ett dragstag av stål. Om du ska ersätta halva bjälken måste ändan stå på en stolpe. Sedan finns det lite komplikationer. En är att mellanbjälklaget ovanför verkar vila på denna bjälke. En annan är att du måste hitta punkter där du kan fästa in dragstaget.

• Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Stort tack för svar.
Jag öppnade upp gipslådan lite igår och hittade en väldigt rötskadad bjälke i den.
Ska försöka fota idag för dokumentationens skull om inte annat.

Mellanbjälklaget är egentligen inte något problem då övervåningen inte används till annat än lättare långtidsförvaring.
Det enda är väl att jag inte vill riva upp det då det är utfört i typ 2.5"*9". Långa och klumpiga plank att riva ut.
Sparar gärna det jobbet till dagen jag vill isolera om det blir så i framtiden.

Det är timmerväggar i ladan (runt 15 cm tjocka), det borde väl helt sonika bara vara att dra in en dragstag/balk med franska träskruv i en lämplig stock eller två?

Vad är lämplig dimension för ett dragstag på dryga 5 meter?
Jag misstänker att det är enklare att hitta rör snarare än solitt material i närområdet. Jag skulle kunna svetsa (stora) plattor för infästningen i ändarna på rören t.ex. Jag har inget problem med att ersätta bjälken med mer än ett dragstag för den delen.

Skadad träbalk synlig bakom vit sliten fönsterfoder och vitmålad takbeklädnad.
Skapa konto

För att räkna ut lämplig dimension på dragstag behöver man veta yttertakets mått och lutning, avtåndet mellan högbenen samt också hur den tvärgående bjälken ligger i förhållande till helaladans planform. Med timmer i väggarna lär det inte vara svårt att fästa in dragstag.

Då får jag mäta lite då :)

Jag tänkte annars att man kunde fläska på med något som garanterat är överdimensionerat för uppgiften.

En gammal lada har ju väldigt stora ytor, så det är bra att ha något att gå efter. Eftersom stål har väldigt hög draghållfasthet är det lätt att överdimensionera, men man bör ha något att gå efter först.

• Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.