Bygger upp ett pulpet tak/garage mot ladans ena långsida. Jag bygger på befintlig grund där den tidigare byggnaden stod så storlek och placering har blivit som det har blivit.

Tyvärr är denna inte centrerad mot ladan och det visar sig att ena väggsidan hamnar i princip i linje med ladans knut.

Ska nu lägga spont på taket och funderar på hur ja ska göra med takutsprånget på sidorna. Känns lite olustigt att låta detta sticka utanför ladknuten samtidigt som det blir skummt om det inte blir något takutsprång alls....

Alternativen är:
1. Typ 0 i takutsprång på båda sidor
2. 0 på ena sidan och xcm på andra men det kommer se skevt ut...
3. Låta taket sticka utanför knuten men hur löser man det i så fall... kommer ju se skummt ut

Såhär såg det ut innan vi rev bort och då stack taket tydligen ut på ena sidan... minns inte (många år sedan) hur det va löst eller såg ut riktigt
 
  • Röd lada med öppen dörr och pulpettak, intill en grusväg och grönska, utan synligt takutsprång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vilken härlig miljö! Ser riktigt trevligt ut.

Jag hade kört på alternativ 3, dvs utsprång på bägge sidor så som det var förut. Jag antar att man kan låta plåten som går mot den bakre byggnaden fortsätta ut utanför knuten och sedan sätta en plåt till i bakkant som får gå ned en liten bit. Eller så gör man på samma sätt som du tänkt med vindskivorna.
 
Tycker inte alls att det ser konstigt ut att taket sticker ut, tvärtom helt naturligt.
 
Ok tack för inputen. Ser inte riktigt hur man löser det med plåtens utstick men ...
 
Det blir kanske uppenbart när du kommer så långt? Så funkar det för mig ibland. :)
 
Man kan även dra upp taket en liten bit runt hörnet. Typ som den här synnerligen förenklade bilden...
Fast då kanske stuprör och annat kommer i vägen?
 
  • Förenklad illustration av en bygghörna med ett utdraget svart tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
japp då blir det skummt med rören.. Ger sig kanske som sagt bygger på :)
 
Det hade ju varit guld värt om någon med samma typ av byggnad kunde lägga upp en bild
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.