MathiasS skrev:
Men Thomas, visst ska man kunna förvänta sig att denna rekommendation från en produktleverantör är att lita på, men även solen har ju fläckar och uppenbarligen har det blivit fel denna gång på ett sätt som det enligt utsago inte brukar bli. Att man rekommenderar någon kan ju rimligen inte innebära att man tar ett utökat garantiansvar.
Det kan innebära att man tar ett ansvar för den rekommendation man gjort. Det kan också innebära att man känner ett ansvar både för sina egna slutkunder och sitt eget varumärke. Det borde verkligen inte innebära att man så fort något går fel omedelbart tar avstånd från den man själv rekommenderat och lämnar den kund till sin egen produkt man gett rekommendationen till i sticket.

Ett företag som agerar så agerar riktigt illa, IMO.

• Gilla
TwinTitan
  • Laddar…
thomasx skrev:
Om jag ber en tillverkare om en rekommendation av en entreprenör som kan utföra ett jobb åt mig med deras produkter, så förväntar jag mig definitivt att "den rekommenderade på något sätt är bättre och mer excellent i sitt hantverk." och tillika seriös. Det är liksom hela meningen med att be om en rekommendation.

Om jag rekommenderar en branschkollega till ett företag, och den kollega gör ett dåligt jobb, då skulle jag definitivt inte känna mig bra till mods och göra vad jag kunde för att återvinna mitt förtroende hos det företaget och övriga inblandade. Inget konstigt med det, sen får juridiken säga vad den vill.
Du har en förmåga att läsa saker som fan läser bibeln.
Och jag utgår ifrån att det är mitt inlägg du kommenterar eftersom du citerar delar av det .

Vad jag skriver är att bara för en tillverkare, som inte levererar eller utför jobben själv, ber eller rekommenderar kunden att ta kontakt med något av de företag i kundens närområde som normalt handlar av tillverkaren så är det inte så säkert att man därför rekommenderar detta företag före andra företag i branschen.

Jag tror nog att det är ganska vanligt i vårt svenska språk och i många liknande fall att man tex uttrycker sig som att man rekommenderar att ta kontakt med närmsta försäljningsställe, företag som representerar deras produkt eller liknande uttryck.

Det är sällan och ovanligt att en tillverkare, om det ens finns fall, tar garanti eller ansvar för en återförsäljare eller hantverkares jobb. Det återfaller helt på den som sålt och levererat att ta denna garanti vilket är helt enligt gällande lag.

Jag vet inte, lika lite som du vet, hur man i detalj har framfört sin rekommendation och detaljerna om innebörden.

Möjligen kan tillverkaren svara på det.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
oceanis skrev:
Du har en förmåga att läsa saker som fan läser bibeln.
Och jag utgår ifrån att det är mitt inlägg du kommenterar eftersom du citerar delar av det .

Vad jag skriver är att bara för en tillverkare, som inte levererar eller utför jobben själv, ber eller rekommenderar kunden att ta kontakt med något av de företag i kundens närområde som normalt handlar av tillverkaren så är det inte så säkert att man därför rekommenderar detta företag före andra företag i branschen.

Jag tror nog att det är ganska vanligt i vårt svenska språk och i många liknande fall att man tex uttrycker sig som att man rekommenderar att ta kontakt med närmsta försäljningsställe, företag som representerar deras produkt eller liknande uttryck.

Det är sällan och ovanligt att en tillverkare, om det ens finns fall, tar garanti eller ansvar för en återförsäljare eller hantverkares jobb. Det återfaller helt på den som sålt och levererat att ta denna garanti vilket är helt enligt gällande lag.

Jag vet inte, lika lite som du vet, hur man i detalj har framfört sin rekommendation och detaljerna om innebörden.

Möjligen kan tillverkaren svara på det.
Åter igen - Läs tråden!

Håller med thomasx i att om en tillverkare ska rekommendera en entreprenör så ska också tillverkaren ha någon sorts kunskap om att entreprenören håller en viss kvalitet på sitt arbete; inte bara att entreprenören köper deras produkter.

Yes, och i detta fall har ju tillverkaren uttryckt att detta är en entreprenör man har goda erfarenheter av - så i just detta avseende, var har man felat?

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi kan hålla på och tjafsa länge om detta. Det finns kanske fler som ska läsa tråden ...........

Om vi ska vara petiga så skriver bara tillverkaren att företaget "mest fått goda referenser" inte att tillverkaren har goda erfarenheter av företaget. Ni är ju petiga med orden så låt oss fortsätta med det.....;)

Om vi för en stund lämnar vad tillverkaren "borde" göra och istället håller oss till fakta så skall garantier riktas mot hantverkaren som gjort jobbet. Och här kör vi på som vanligt och hackar på någon annan än den det egentligen berör.

Varför tar inte TS och hänger ut hantverkaren som levererat ett felaktigt utfört jobb istället, vilket borde vara det mest riktiga.

Om tex en plattsättare använder LIPs produkter och han monterar fel med läckage som resultat. Ska vi då hänga ut LIP och kräva att dom ersätter och gör om jobbet? (bara en jämförelse)

Kanske man trots allt skall försöka hålla sig till de regler vi har i Sverige och låta ansvaret hamna där det hör hemma. Sen kanske TS borde reagerat och gjort lite mer för att få den utförande hantverkaren att ta sitt ansvar tidigare.

Som OT sak så förstår jag personligen inte att man lägger denna massa/yta på en trapp för det ser ju inte vackert ut ens i perfekt utförande. Men det är en annan sak.....;)

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
"2. Vi har rekommenderat entreprenören i Stockholm,

...

samtidigt kan vi meddela att entreprenören i fråga inte haft eller har någon koppling till vårt företag.
"

Fin motsägelse där, de har ingen koppling alls till en entreprenör de själva rekommenderat. Så dåligt!

En sak vet vi numera med säkerhet, en entreprenör rekommenderad av DuraCoat är inte att lita på, därmed är inte heller DuraCoat att lita på. Hårt, men sant.

Sen väcks det ju en hel del frågor kring TS agerande. Hur har det reklamerats, har det ens gjorts någon ARN-anmälan? Varför har TS låtit förfallet fortgå i fyra år utan att vidta åtgärd för att rädda trappan?

Självklart är det den som sålt produkten och den som installerat på TS uppdrag som har ansvaret gentemot TS. Denne "entreprenör" (läs fuskbyggare) ska så klart hängas ut minst lika mycket som DuraCoat.
Att sedan DuraCoat inte tar tag i saken och ser till att en av dem rekommenderad entreprenör rättar till en felaktigt installerad produkt är dåligt. Att DuraCoat i ett fall som detta inte ens kan tänka sig att ställa upp med nytt material för reparation är än värre.

Som sagt....

thomasx skrev:
En sak vet vi numera med säkerhet, en entreprenör rekommenderad av DuraCoat är inte att lita på, därmed är inte heller DuraCoat att lita på. Hårt, men sant.

Som sagt....
Nej Thomas, det du vet nu är att en entreprenör rek av Duracoat kan göra fel. Några andra slutsatser går inte att dra av detta.

Dessutom implicerar detta uttalande någon omvänd logik som inte heller är sant. Bara för att en rek entreprenör gör fel så gör alla andra Duracoat rekommenderar också det....?

Och vad förväntar du dig egentligen att dessa företag ska ha för koppling till varandra mer än att den ena arbetar med den andras produkter? Att vara någon sorts officiell återförsäljare kan väl knappast vara ett tvång bara för att man jobbar med en tillverkares produkter? Denne byggare gör säkert mycket annat också, utöver trapprenovering.

• Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
2. Vi har rekommenderat entreprenören i Stockholm, då han har handlat väldigt mycket material igenom åren och fått mest positiva referenser.
Låter lite klent i mina öron, "mest positiva referenser". 60% positiva och 40% negativa, kanske?!

• Gilla
TheBigCheese och 2 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
"2. Vi har rekommenderat entreprenören i Stockholm,

...

samtidigt kan vi meddela att entreprenören i fråga inte haft eller har någon koppling till vårt företag.
"

Fin motsägelse där, de har ingen koppling alls till en entreprenör de själva rekommenderat. Så dåligt!

Sen väcks det ju en hel del frågor kring TS agerande. Hur har det reklamerats, har det ens gjorts någon ARN-anmälan? Varför har TS låtit förfallet fortgå i fyra år utan att vidta åtgärd för att rädda trappan?

Självklart är det den som sålt produkten och den som installerat på TS uppdrag som har ansvaret gentemot TS. Denne "entreprenör" (läs fuskbyggare) ska så klart hängas ut minst lika mycket som DuraCoat.
Att sedan DuraCoat inte tar tag i saken och ser till att en av dem rekommenderad entreprenör rättar till en felaktigt installerad produkt är dåligt. Att DuraCoat i ett fall som detta inte ens kan tänka sig att ställa upp med nytt material för reparation är än värre.

Som sagt....
Lösryckta citat där man bara tar det som passar gör inte argumentationen bättre.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Om jag hade sålt en produkt och sedan hade rekommenderat en hantverkare som gjort bort sig, då hade jag definitivt sett till att ordna detta för kunden.

Av det hade jag sedan lärt mig en läxa. Antingen så slutar jag att rekommendera honom, och bara rekommendera firmor som jag vet är pålitliga. För såna finns det. Alla kan göra fel, men pålitliga firmor gör rätt för sig när dom gjort fel.
Alternativt hade jag slutat att rekommendera firmor överhuvudtaget. Men jag hade i alla fall sett till att kunden hade fått en schysst trappa.

Enligt mig har Duracoat ingen aning om vad de rekommenderar, utan använder bara någon som köpt mycket produkter av dem. Dom har gjort ett dåligt jobb och borde ha kollat upp firman bättre som de rekommenderade. Hjälp slutkunden och gör bättre research nästa gång är mitt råd.

Hade de varit lite stake i företaget hade dom varit med och diskuterat här. Dom startade en användare, gjorde två inlägg, fick lite mothugg och bad moderatorn lägga in deras argument istället och fick flera kritiskt inlägg raderade.

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Nej Thomas, det du vet nu är att en entreprenör rek av Duracoat kan göra fel. Några andra slutsatser går inte att dra av detta.

Dessutom implicerar detta uttalande någon omvänd logik som inte heller är sant. Bara för att en rek entreprenör gör fel så gör alla andra Duracoat rekommenderar också det....?

Och vad förväntar du dig egentligen att dessa företag ska ha för koppling till varandra mer än att den ena arbetar med den andras produkter? Att vara någon sorts officiell återförsäljare kan väl knappast vara ett tvång bara för att man jobbar med en tillverkares produkter? Denne byggare gör säkert mycket annat också, utöver trapprenovering.
Om man anlitar en entreprenör rekommenderad av DuraCoat, så kan man inte lita på att man får en entreprenör som applicerar produkten på ett korrekt sätt eller som gör rätt för sig när det blivit fel. Vänder man sig till DuraCoat blir det kalla handen. Det har vi nu sett. I min värld betyder det att man inte kan lita på DuraCoat.

Hur du kan få det till att alla entreprenörer gör fel bara för att DuraCoats rekommendationer inte är att lita på är nog det största logiska felet av allt i den här tråden. Man kan mycket väl få en bra entreprenör om man tar en rekommenderad av DuraCoat, men man kan inte lita på det.

Du får gärna tycka att en entreprenör som handlar mycket av en leverantör, och som rekommenderas av leverantören, inte har någon koppling till den leverantören. Jag tycker precis tvärtom eftersom de har en affärsmässig relation och leverantören ger entreprenören jobb via rekommendationer. För mig är det en stark koppling.

• Gilla
TwinTitan
  • Laddar…
E Ejduratrapp skrev:
Min erfarenhet av DuraCoats produkt för betongtrappor.
I maj 2008 kontaktade jag DuraCoat AB och bad dem rekommendera en hantverkare som kunde reparera min fula och betongtrapp med Duratrapp. De rekommenderade en firma i Stockholm som utförde reparation och trappan blev mycket fin. Efter första vintern började det synas sprickor i Duratrappen så jag kontaktade entreprenören för att de skulle åtgärda felen. Flera gånger under 2009 ringde jag att entreprenören lovade att komma och besikta. Inget hände. Våren 2010 var nu skadorna mycket större och stycken av Duratrapp hade börjat släppa från betongen. Inte heller detta år behagade entreprenören kontrollera skadorna fast jag ringde många gånger. 2011 var trappan förstörd och fortfarande ingen entreprenör.
Nu 2013 är trappan så pass skadad att den behöver bilas bort i stora stycken och gjutas om.

Problemen med produkten Duratrapp är att den dels inte håller fast de stenar som skall utgöra beläggning samt att Duratrapp spricker och släpper in fukt. Fukten stannar sedan kvar och fryser varpå trappans betong förstörs. En obehandlad trappa torkar normalt sett, men när Duratrapp är applicerad så låser produkten in fukten och skadorna uppstår.

Jag har kontaktat DuraCoat och givit dem möjlighet att kommentera denna text men de har avstått från att svara. Bara det säger en hel del om kvalitén på företaget och produkten.

Följande fem bilder visar problemen och borde nog avråda de flesta från att använda produkten.
Bild 1. De stora synliga skador på trappan.
Bild 2. Sprickor och stensläpp från Duratrapp
Bild 3. Stort hål i trappan pga. frostskador (Gick ej att ladda upp pga av dubblett på bild 1. Bifoga gärna bild 3 igen så kan jag lägga in den här. Stefan, Moderator)
Bild 4. Sprickor samt att Duratrapp släppt från underlaget
Bild 5. Beläggnings-stenarna har släppt från Duratrapp, men Duratrapp är i övrigt helt.

Hej, det var tråkigt att företaget inte åtgärdade fel och brister på din trappa.

Av bilderna ser jag att det är för tjockt spacklad av epoxy och trappan har inte gjorts rent ordentligt och av denna anledning så har stenar lossnat och delar spruckit. Mycket slarvigt utfört arbete.

Sedan så skall detta åtgärdas omgående vilket blir en jobbigare process, och av den anledningen ett besök uteblivit.

blöt underlag fäster dåligt. likaså om det finns damm och ojämnheter. belägger man på dessa ytor så lossnar det som kakor och även spricker. Vatten söker sig under och lösgör och orsakar ännu fler skador.

Trist.

För öviga läsare ger jag rådet att vända er till Duracoat med bilder så att dom kan kontakta entrepnören och ställa dom till svars samt hänvisa er till en annan seriös aktör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.