Byggmaterial & Byggteknik
NoOne2k: [citat] T-cell är säkerligen en bra produkt, vilken som är bäst låter jag experterna avgöra. Jag har satt https://www.isover.se/products/isover-varior-syllisolering under mina väggar. Dec två rullarna på den gör att man får ett högre tryck på en mindre yta, något som i teorin gör att den tätar bättre mot ojämnheter än T-cell där lasten fördelas på hela ytan.
Joppa83: Räcker med dubbla skivor invändigt (vägg o tak) varav det yttersta ska vara gips så ha du klassat det EI30. Sen beroende på var dörren sitter kan det krävas klassning på dörren oxå.
Mikael_L: Om putsen är minst lika hård som lättbetongen och sitter fast ganska bra så bär den lika bra som lättbetongen och du kan låta pluggen liva med ytan. Men är putsen jättekass så får du bättre bärighet i lättbetongen, då är det kanske bättre att borra lite djupare och få in mer av pluggen i lättbetongen.
Björn Melander: Ett nedpendlat undertak med bärverk och ljudabsorberande plattor hjälper tyvärr inte då dess funktion är att reglera rumsakustiken. Det bästa är att åtgärden görs i lägenheten ovanför, men det är ofta inte praktiskt genomförbart. Principen som visas i länken är rätt, dvs att man pendlar ned ett tungt gipstak med en luftspalt. Det system som visas kortsluter dock det gamla taket
Erikhall: Golvet är tyvärr väldigt ojämnt, har tidigare varit uppreglat på nedgjutna reglar. Tack ändå!
Tallguy196: [citat] :crysmile: Jag som trodde svansen var deletad…. :oops:
Chand0801: Hej! Jag såg din post såhär långt i efterhand och undrar om du försökte dig på en sänkning av taken med gipsskivor och isolering? Hur gick det och vilken effekt fick det på din boendemiljö? Ett svar hade varit grymt uppskattat för något som tittar på samma lösning. Mvh Christopher
basseman: Kolla med Baseco de har en del trevliga paneler för inomhusbruk och Sveden trä har också panel.
Roger i Halmstad: [citat] Exakt vad jag satt och tänkte på just nu ! Stort Tack för hjälpen Justus!!
Mikael_L: Först och främst ska man vara uppmärksam på det där med modulmått och karmmått, det är inte alltid det skiljer 1-1,5 cm. Men typiskt för svensktillverkade fönster och dörrar är det ju så, att man köper ett fönster med modul 9x12 t.ex. så ska öppningsmåttet vara 9x12 dm, dvs 90x120cm för själva karmen är sen 88,5-89 cm x 118,5-119 cm. Men många tyska och polska PVC och
justusandersson: Jag förstår din tanke att slippa ta hål i golvet och på det viset ta en genväg. Principiellt tycker jag lösningen är tveksam. Det bästa är om lasterna från påbyggnaden kan föras ner direkt till grunden. Det är möjligt att det går, men det beror helt på hur stora lasterna blir. Det finns klara gränser för hur högt tryck man kan tillåta på bjälkars längdsidor. I en regelvägg
norrbottenssnickaren: Grymma tips grabbar. Mottages med stor glädje. Ska spruta ut shims då Mao :)
MackanM: Ska man ha snedstegen på sidan antar jag där stålparna står upp och sen bärande blåt. Vad skall det då vara för stålpe? Jaghar 100x100x8 sen i taket är 120x60x6
carra: Jo det kanske är bättre men det förstör ju så mycket o i sämsta fall måste vi dessutom spränga så vi har, tills vidare i vart fall, bestämt oss för att fixa mellanväggarna.... Allt är O.k. i övrigt med anläggningen reningen funkar som den ska,den biologiska påväxten är bra och fosforreningen är bra. Så allt är frid o fröjd,även efter besök från miljökontoret , men jag
FunkishJonny: Tack! Vi har, med viss bakgrund i råden härifrån, bestämt oss för att bara måla om befintligt undergolv istället. Det har en charm ändå, som blev än tydligare när väggarna målades om och det vita golvet passade så bra. Hade det bara inte varit så stött och slitet hade vi sluppit arbete helt. :)
mexitegel: Någon som har tips på en bra byggnadskonstruktör som kan dimensionera bärande element i källarväggar? Gärna i Göteborgsområdet men goda referenser väger tyngre. Vi behöver ta upp hål för ventilationskanaler i de bärande elementen i källarväggarna när de ska ventileras och tänker att det vore bra om huset inte rasar ihop.... :). Jag antar att dessa firmor har en
Mattias89: [citat] Stämmer. Grannen har kök vägg i vägg. Får testa o se helt enkelt :D
LiteForce: Hej i gen! Ser nu att dessa frågestälnigar är väldigt lika de frågor jag ställt i ett tidigare inlägg vilket inte var tanken det förklarar doc hur svårt detta är att få regält grep om. https://www.byggahus.se/forum/threads/eps-nivell-eller-riva-ut-grundplattan.324448/ Vill därmed förtydliga att ett ventilations golv är vad vi tänkt oss i källaren men det fins flera att välja på
Philip W. da Silva: Hej! Hur gick det med dina dörrar? Jag skall bygga lika dant tänkte jag. Skulle jättegärna se hur det blev och få lite tips! Mvh Philip [citat]
rävlyan: Kan inte riktigt svara på det , om det hjälper , bara något som kan tänkas då det ska vara värme och inte för kallt för exspandera , Jag läste om det , i en annan tråd nyligen så rosades drevbandet Kanske fråga i den tråden www.byggahus.se/forum/threads/expanderande-skumplast-eller-vanligt-drev-runt-nya-foenster.326868/#post-3093751
Koppetorparn: Hej. Hittade denna gamla tråd som berör just det som jag klurar runt på. Är det någon som gjort detta och vill visa en bild? Tänker mest på hur det ser ut från sidan iom att taket under lutar. Mvh Solhaga.
anders07: Jag brukar dra in en vägg/tak skena. Kapa den till längd så den räcker tvärs över de stående reglarna och sen tar du en rak plåtsax och klipper "taket" på skenan lika djupt som de stående reglarna är breda så du får en flik. Vik sen fliken uppåt så kan du skruva fast fliken och ena sidan på tvärregeln... Sen får du enkelt in en till stående skena rakt under fönstret.
StevieGee: Tack för alla svar. Ska fixa till det till våren, då blir det till att riva panel, byta ut allt dåligt material och bygga upp på rätt sätt (med korrekt monterade över och underbleck).
richardtenggren: Jag gissar att koromant kommer från just Sandvik Coromant, vilket tidigare innefattade borrkronor/helstångsborrar med hårdmetall. Man kan väl säga att coromant var pionjär inom hårdmetall. Men idag sysslar inte Coromant med bergborr, utan det säljs under Sandvik Mining sen många år. Men ett bra varumärke kan bli synonym med en produkt, man lanserade första hårdmetallförsedda