I helgen blir det till att fixa nytt golv i sovrummet på gammalt undergolv (som idag är framtaget och används som övergolv). Eftersom planen är att måla det med linoljefärg så sneglar jag på ekonomisorteringsvarianter. Har hittat för 99 kr/kvm hos torkat trägolv söder om stand, och hos Hornbach, i bra mått för våra syften.

TT-golv har Baseco, och Hornbach,Moelven. Finns det någon här med erfarenhet av det ena eller andra som vill väga in? Eller några andra bra tips på ekonomisorterade furugolv och var man kan köpa dem?

Har kört motsvarande från Bygg Max. Helt ok men det blir mer spill än då man använder högre kvalitet.

Vi körde TTs furugolv av ekonomisortering men dock Dala-Floda Dolomit. Blev förvånad över att kvaliteten var så pass hög som den var. Visst fick vi kapa bort några bitar och har en del mindre kvistutslag/defekter kvar men jag tycker det är charmigt i ett gammalt hus. Om vi hade kört på +20% extra som de rekommenderade hade vi kunnat lägga ett i princip perfekt golv.

Generellt sett tycker jag det lönar sig dåligt att köpa golvbrädor av för låg kvalitet (sortering). Det man vinner i pris förlorar man i spill. Dessutom tar läggningen oftast längre tid. Det det gäller är förekomsten och typen av kvistar. Går man ner för långt i kvalitet så får man med torra kvistar och kantkvistar som även syns genom färg. Däremot tar olika butiker olika betalt för samma vara. I Stockholm lönar det sig nog att åka en bra bit utanfför tullarna.

Tack! Vi har, med viss bakgrund i råden härifrån, bestämt oss för att bara måla om befintligt undergolv istället.

Det har en charm ändå, som blev än tydligare när väggarna målades om och det vita golvet passade så bra. Hade det bara inte varit så stött och slitet hade vi sluppit arbete helt. :)

• Gilla
Axel Bertilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.