Hej
Jag undrar om man kan eller bör ställa ett fönster direkt på en betongplatta, d v s utan syll. Fönstret skall sitta i ett Attefallshus för året runt boende. Tacksam för snabba svar.

Nej du måsta ha sylltätning under.

Bästa svaret

Utan syll under är inga problem, men som @huggan skriver bör du ha någon form av sylltätning under. Helst riktig sylltätning av epdm-gummi. Annars går det bra att lägga en remsa underlagspapp under.

Tack för snabba svar. Jo jag hade i så fall tänkt att lägga kanske dubbel. Jag har använt T-syll 7mm till syllarna. Tusen tack för svaren. Detta var min första fråga här. Skall man stänga tråden efter ett tag när man är nöjd?

NoOne2k, är gummitätningen överlägsen? Würth lovar att T-syll håller i 50 år. Menar du att den isolerar bättre eller att den håller bättre. Utveckla gärna ditt svar om du har möjlighet.

H Helge007 skrev:
NoOne2k, är gummitätningen överlägsen? Würth lovar att T-syll håller i 50 år. Menar du att den isolerar bättre eller att den håller bättre. Utveckla gärna ditt svar om du har möjlighet.
T-cell är säkerligen en bra produkt, vilken som är bäst låter jag experterna avgöra.

Jag har satt https://www.isover.se/products/isover-varior-syllisolering under mina väggar.

Dec två rullarna på den gör att man får ett högre tryck på en mindre yta, något som i teorin gör att den tätar bättre mot ojämnheter än T-cell där lasten fördelas på hela ytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.