20 683 läst ·
23 svar
21k läst
23 svar
Takterass/trädäck ovanpå bandfalsat plåttak - moderna tekniker?
Sida 1 av 2
Tjo! Vi har en terass (jag har alldeles häromdagen fått lära mig skillnaden mellan balkong, altan, terass och veranda) ovanpå ett bandfalsat plåttak som säkert är från när huset byggdes på 20-talet. Terassen, av trä, står helt sonika på falsarna med hjälp av stora träkilar, vilka förstås har ruttnat sönder.
Jag vill nu byta tak på huset, och då även denna bandfalsade plåt (och rutten råspont, och i med lite isolering kanske, är helt oisolerat idag), så den ruttna gamla terassen måste rivas. Dock vill jag ha den kvar, och jag har även funderingar på att bygga en till på andra sidan huset under samma förutsättningar. Finns det några moderna tekniker för att fästa ett bjälklag ovanpå ett bandfalsat plåttak? Eller finns det andra tekniker för detta? Taket kommer ju ändå inte synas, så det måste ju för syns skull inte tvunget vara bandfalsad plåt, det går lika bra med en alternativ lösning.
Kuriosa:
Veranda - på marken.
Altan - i luften men står på stolpar.
Balkong - i luften och hänger på väggen.
Terass - ovanpå ett yttertak.
Jag vill nu byta tak på huset, och då även denna bandfalsade plåt (och rutten råspont, och i med lite isolering kanske, är helt oisolerat idag), så den ruttna gamla terassen måste rivas. Dock vill jag ha den kvar, och jag har även funderingar på att bygga en till på andra sidan huset under samma förutsättningar. Finns det några moderna tekniker för att fästa ett bjälklag ovanpå ett bandfalsat plåttak? Eller finns det andra tekniker för detta? Taket kommer ju ändå inte synas, så det måste ju för syns skull inte tvunget vara bandfalsad plåt, det går lika bra med en alternativ lösning.
Kuriosa:
Veranda - på marken.
Altan - i luften men står på stolpar.
Balkong - i luften och hänger på väggen.
Terass - ovanpå ett yttertak.
Borde det inte gå att bygga en ram som du lägger på plåten och väger av i våg. På detta fäster du stolparna till räcke så det blir stadig och skruvar sen detta i huset. Då borde det bli stadigt, ramen i sig själv väger ju en hel del så den flyttar nog inte så lät på sig men skruvar du fast det i väggen så flyttar det ju garanterat inte på sig
Så har jag gjort, eller ja, utan ram.Ola78 skrev:Borde det inte gå att bygga en ram som du lägger på plåten och väger av i våg. På detta fäster du stolparna till räcke så det blir stadig och skruvar sen detta i huset. Då borde det bli stadigt, ramen i sig själv väger ju en hel del så den flyttar nog inte så lät på sig men skruvar du fast det i väggen så flyttar det ju garanterat inte på sig![]()
Snesågade golvreglar 45x95or (för att få ett plant golv i förhållande till taklutningen).
La sen gummibitar mellan plåttaket och träreglarna (fick en trasig slang till lastbil från gummiverkstan).
Sen trall och räcke ovanpå det.
Jag lade ett material som heter resitrix (gummiduk) på det platta taket, denna kostade kanske 300/m2 inkl arbete. På denna tänker jag lägga snedsågade tryckta reglar, inget skruvas i underlaget (skall inte behövas). Sedan räcke som skruvas i trallen och fästs i väggen, det skall till mycket innan det trillar av.
Som alternativ till det tryckta letade jag plastreglar (typ den som är i skärbrädor), men hittade inget. Jag skulle kunna tillverka dem själv, men det blir för omständigt. Tryckt är så bra så det är väl inte lönt att hitta på något annat.
Som alternativ till det tryckta letade jag plastreglar (typ den som är i skärbrädor), men hittade inget. Jag skulle kunna tillverka dem själv, men det blir för omständigt. Tryckt är så bra så det är väl inte lönt att hitta på något annat.
Jag har ingen vägg att fästa det i, utan ett yttertak (tänk mansard/brutet tak), men det borde väl iofs gå att tillverka fästen med hjälp av nån klurig lindabkonsol (dom har ju typ 20 olika). Lite tveksam till att låta det tryckta ligga direkt på plåten (även med gummi mellan), men det är klart, NTR-A borde väl hålla några decennium iallafall.
Annars kanske man kan sätta stolpar som går upp genom taket att fästa bärlinan på, vilka sen plåtas in av nån skicklig plåtslagare så det blir tätt, ungefär som runt en skorsten? Fast trät suger kanske in vattnet i konstruktionen ändå, förstås.
Annars kanske man kan sätta stolpar som går upp genom taket att fästa bärlinan på, vilka sen plåtas in av nån skicklig plåtslagare så det blir tätt, ungefär som runt en skorsten? Fast trät suger kanske in vattnet i konstruktionen ändå, förstås.
Jag hade tidigare stolpar upp genom det bandtäckta taket, dessa är borttagna sedan snart 2 år och jag ångrar mig inte.
Om jag minns rätt var det nog ingen plåtslagare som inte rynkade på näsan åt den konstruktionen (som var gjord/beställd av förra husägaren).
Risken för läckage är stor, enligt egna erfarenheter, svårt att få tätt mellan plåten och trät som rör sig/torkar/spricker.
Om jag minns rätt var det nog ingen plåtslagare som inte rynkade på näsan åt den konstruktionen (som var gjord/beställd av förra husägaren).
Risken för läckage är stor, enligt egna erfarenheter, svårt att få tätt mellan plåten och trät som rör sig/torkar/spricker.
Mycket kan kluras ut och lämnas in för galv. Men jag är inte riktigt med på vad problemet är egentligen.
Ett sätt för att fästa något mot bandfalsat är att ta en regel (ex 2"4") på var sida om falsen och dra ihop dessa mot varandra med bult. Jag gjorde så då jag hade en ställning på ett lägre tak och den satt fast.
Ett sätt för att fästa något mot bandfalsat är att ta en regel (ex 2"4") på var sida om falsen och dra ihop dessa mot varandra med bult. Jag gjorde så då jag hade en ställning på ett lägre tak och den satt fast.
Det jag tycker är att det borde finnas nåt modernare sätt att göra det än att lägga det löst på plåten, eller klämma fast som du föreslår. Hur länge håller det sen då? Det som ligger/sitter där idag är genomruttet, och jag har ingen aning om hur länge det har suttit där. Jag tänker mig nån form av rostfria beslag man fäster i falsarna, men det kanske är omöjligt.
I en annan tråd hittade jag förslag på att en svetsare skulle göra ett helsvetsat tak i rostfritt, men det tycker jag låter kopiöst dyrt...
I en annan tråd hittade jag förslag på att en svetsare skulle göra ett helsvetsat tak i rostfritt, men det tycker jag låter kopiöst dyrt...
Problemet är väl att trallen i trä måste skruvas i något. Där av mina funderingar kring plast.
Men rent generellt kan man kanske räkna på en livslängd på 20-30 år av ett tralldäck.
Har du ruttet trä så har det varit i långvarig kontakt med vatten, och det kan bero på mycket, ex att löv och annat samlat sig under trallen.
Vill du kan du lägga klinker, grus etc på resitrix.
Trä håller inte för evigt och bygg för att byta ut det enklare i framtiden, kanske är den vettigaste lösningen.
Men rent generellt kan man kanske räkna på en livslängd på 20-30 år av ett tralldäck.
Har du ruttet trä så har det varit i långvarig kontakt med vatten, och det kan bero på mycket, ex att löv och annat samlat sig under trallen.
Vill du kan du lägga klinker, grus etc på resitrix.
Trä håller inte för evigt och bygg för att byta ut det enklare i framtiden, kanske är den vettigaste lösningen.
Precis som FredrikR skriver , inga stolpar genom plåten, du kommer garanterat få problem i framtiden. Och det kommer bli ganska dyrt att ha en plåtslagare till det jobbet. Om du vill ha det lätt att rengöra under trallen så gör du den i kassetter som går att lyfta bort för göra rent under.
Falsfästen/klammer kanske kan funka för dig, men jag tror dock konstruktionen lär vila på taket.cheetah1 skrev:Det jag tycker är att det borde finnas nåt modernare sätt att göra det än att lägga det löst på plåten, eller klämma fast som du föreslår. Hur länge håller det sen då? Det som ligger/sitter där idag är genomruttet, och jag har ingen aning om hur länge det har suttit där. Jag tänker mig nån form av rostfria beslag man fäster i falsarna, men det kanske är omöjligt.
Alltså inte bli uppburen av falsfästena, men det var förmodligen inte så du menade heller.
Hur mycket lutar taket som bygget ska stå på?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Tycker nog att det "modernaste" sättet är att låta terassen flyta ovanpå plåten. Trä rör sig, så det bästa är att ge efter detta faktum istället för att tvinga fast det. Det ju dock vara bra med något underlag annat än plåten som terassen kan glida på.
Vi har rostfritt helsvetsad tak (för lite lutning för falsad plåt) och kommer att låta terassen glida ovanpå och vara fastsatt i väggen.
...och nej; rostfritt svetsat tak är inte snuskigt dyrt. Kanske dubbelt så dyrt som ett dubbelfalsat tak.
Vi har rostfritt helsvetsad tak (för lite lutning för falsad plåt) och kommer att låta terassen glida ovanpå och vara fastsatt i väggen.
...och nej; rostfritt svetsat tak är inte snuskigt dyrt. Kanske dubbelt så dyrt som ett dubbelfalsat tak.
Redigerat:
Hittade detta nivåsystem, verkar funka utomhus också.
http://www.nivellsystem.se/sv/regelsystemet/utegolv.html
Kanske mycket pengar för något som snedklyvna reglar gör lika bra (eller bättre), någon som testat?
Den stora fördelen verkar vara att man kan väga in hela ramverket riktigt rakt, vilket kan vara lite pilligt om ex balkongtaket inte är 100% jämt.
http://www.nivellsystem.se/sv/regelsystemet/utegolv.html
Kanske mycket pengar för något som snedklyvna reglar gör lika bra (eller bättre), någon som testat?
Den stora fördelen verkar vara att man kan väga in hela ramverket riktigt rakt, vilket kan vara lite pilligt om ex balkongtaket inte är 100% jämt.