Hej alla!

Har ett "projekt" på gång med start i dagarna, där jag ska ge mig på att bygga dörrar till min källarnedgång. Det ser ut som på bilden, (fast denna bild är inte min källare) men idag har jag inga dörrar där.

Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min nergång är lite större vilket såklart leder till att dörrarna kommer att bli bredare och därmed tyngre. Jag har en fundering på att använda gaskolvar/gasfjädrar för att underlätta vid öppning/stängning, av den typen som man har på bagageluckan på bilen. Ett mer eller mindre lätt drag uppåt och sen hjälper kolven till att öppna resten av biten. Samt när man ska stänga den så håller kolven emot och gör att dörren inte smäller igen. Jag tänkte använda ganska grova plank till portarna för att de ska hålla om något lekande barn skulle få för sig att gå på portarna, även om man givetvis inte ska gå där egentligen. När portarna är färdigbyggda så får jag "väga" dem på något sätt för att se hur grova kolvarna behöver vara eller om jag behöver flera kolvar på vardera sida.

Vad tror ni om den tanken? Eller finns det enklare lösningar på detta i-landsproblem? ;-)

Kan vara svårt att hitta rätt kolvar i längd och justering av dessa.Du skall väl ha dörrarna i lutning när de är öppna så de står kvar och då måste kolvarna vara tillräckligt långa samt kunna vikas undan när du stänger.
Funderar på om den här typen av hjälpfjädrar kan funka. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/dorrstangare/dorrstangare-379026/ Finns ju också den typen där man ser spiralfjädern och där man fäster en del i dörren och den andra i karmen.En annan variant är att sätta en stolpe med en talja i toppen och vajer fäst i dörren och en lagom vikt i andra änden.När dörren är stängd så är vikten uppe och hjälper sedan till att med sin tyngd dra upp dörren.

Tack för input!

Alternativet med stolpe och tyngd har jag varit inne på men det faller av estetiska skäl tyvärr, det finns ett fönster ovanför källarnedgången och då kommer stolpen mitt framför.

Jag tänker mig att jag placerar kolvarna på gångjärnsidan, på undersidan av dörren, fästa mot betongväggen som är gjuten ihop med källartrappan. Längden på kolven kan såklart vara ett problem, men ju närmre gångjärnsidan man placerar fästet för kolven desto kortare kan den vara. Dock så blir ju vikten som kolven ska lyfta avsevärt mycket större ju närmare gångjärnen man placerar fästet. Svårt att förklara, men ni är säkert med...! ;-)

Hej!

Hur gick det med dina dörrar? Jag skall bygga lika dant tänkte jag. Skulle jättegärna se hur det blev och få lite tips!

Mvh
Philip

Maveric77 Maveric77 skrev:
Tack för input!

Alternativet med stolpe och tyngd har jag varit inne på men det faller av estetiska skäl tyvärr, det finns ett fönster ovanför källarnedgången och då kommer stolpen mitt framför.

Jag tänker mig att jag placerar kolvarna på gångjärnsidan, på undersidan av dörren, fästa mot betongväggen som är gjuten ihop med källartrappan. Längden på kolven kan såklart vara ett problem, men ju närmre gångjärnsidan man placerar fästet för kolven desto kortare kan den vara. Dock så blir ju vikten som kolven ska lyfta avsevärt mycket större ju närmare gångjärnen man placerar fästet. Svårt att förklara, men ni är säkert med...! ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.