5 683 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Panel eller plywood?
Vi håller på med ett villabygge där tre av fasaderna ska putsas (norr, söder och öster) men där den fjärde fasaden ska vara laserat trä. Arkitekten hade ursprungligen en idé om att ha liggande slät träpanel och sen plywood över och under fönstren för att tydliggöra de enmeters moduler som fasaden är uppbyggd av. Nu har vi lite dumpat blandidén och funderar på att antingen liva upp en vanlig stående panel med ribbor (typ smalare springläkt och lite tätare än vanligt) eller att köra hela fasaden i plywood. Om jag laserar fasaden på fabriken innan den sätts ihop, hur stor skillnad i hållbarhet borde jag få mellan plywood och sågad vanlig panel? Så som jag tänker plywooden isf ser man i bilden här

Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej igen!
Det ser ut som Kalmars nya konstmuseum? För utomhusanvändning måste du använda plywood som är limmad med speciellt lim.
Fördelen med plywood är att det blir mindre rörelser i materialet. Annars kokar nog frågan ner till vilken ytbehandling du använder. Sågat trä, men inte plywood, kan ju målas med slamfärg (typ Falu rödfärg), förmodligen den mest hållbara (men underhållskrävande) av alla färger.
Det ser ut som Kalmars nya konstmuseum? För utomhusanvändning måste du använda plywood som är limmad med speciellt lim.
Fördelen med plywood är att det blir mindre rörelser i materialet. Annars kokar nog frågan ner till vilken ytbehandling du använder. Sågat trä, men inte plywood, kan ju målas med slamfärg (typ Falu rödfärg), förmodligen den mest hållbara (men underhållskrävande) av alla färger.
Japp, det är Kalmar
Några slamfärger kommer det inte bli utan oavsett material blir det lasyr. Så frågan är ju egentligen laserad plywood vs laserad panelbräda. Plywooden ger ju en jäkla karaktär åt fasaden men torde också innebära ett visst merjobb på fabriken
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då skulle jag rösta för plywood. Massivträ ger inga fördelar i det fallet och plywooden blir garanterat snyggare.
Klicka här för att svara