Elkabel går genom ett dörrhål och över en betongsula under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som rubriken antyder är min fråga om jag törs kapa sulan för att därigenom kunna få ner elkabeln till en ”bättre” nivå? Kabeln går som synes genom ett dörrhål.

Kabeln är matningen till centralen i huset. Har tänkt isolera o lägga golvvärme i den nya plattan som ska gjutas. Känns som att det skulle bli enklare om jag fick ner kabeln under sulan.

Självklart är annars alternativet att kontakta Vattenfall för att få hjälp att koppla loss kabeln, dra hem den o lägga ner den där jag vill ha den, men vore skönt om vi slapp det känner jag

S
Ja, jag ser inga problem med att kapa en bit för att få ner kabeln. Se bara till att skapa en barriär mellan kabeln och kapen.
Jag ser två kablar, vad är vad?

S DanielF skrev:
Ja, jag ser inga problem med att kapa en bit för att få ner kabeln. Se bara till att skapa en barriär mellan kabeln och kapen.
Jag ser två kablar, vad är vad?
Kabeln jag menar är den kabel som fortsätter in i cementröret. Det som du kanske tror är en kabel är inkommande vattenledning, den ska naturligtvis bytas.

Naturligtvis ska jag försöka att undvika att kapa elkabeln

Du tror alltså inte att det är någon fara? Sulan borde väl inte vara bärande i dörrhålet? Jag har stödgjutit under sulan vid sidorna av dörren. Allt fyllmaterial är sand, på vissa ställen har sanden sjunkit så att sulan inte är i kontakt. Min plan är att gjuta igen ”snittet” om jag väljer den vägen.

Staffans2000
Inte heller jag hade gjort en stor sak av detta. Bila ner den bara.

Facta, non verba!

Staffan

Sulans primära funktion brukar vara att utgöra grund för en vägg som uppenbarligen inte finns längre. Den kan vara armerad, men det är inte helt säkert.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Sulans primära funktion brukar vara att utgöra grund för en vägg som uppenbarligen inte finns längre. Den kan vara armerad, men det är inte helt säkert.
Den är armerad. Väggen tar ju vid på var sida om dörrhålet.

Men då kanske jag till o med kan kapa bort all del av sulan i dörrhålet? Det vore ju det klart bästa.

Lyft blicken lite så att du ser att du inte åstadkommer något annat problem om du kapar sulan. Det är lite svårt för oss utomstående att bedöma det. Generellt sett ska man inte schakta under sulor, i synnerhet inte om de vilar direkt på lera. Man riskerar att försvaga grunden. Förr göts sulor alltid på oschaktad mark. Vill du vara på den säkra sidan kapar du sulan, flyttar kabeln, skarvar ihop armeringen och gjuter tillbaka.

Mikael_L
Tja, det är väl ganska osannolikt att det är drag eller tryckkrafter i den där "sula"-balken, så har den stöd underifrån (så den inte vippar) så borde det väl inte bli några konsekvenser att kapa bort en bit vid dörröppningen.

Men nu är jag inte så väldigt konstruktionskunnig, särskilt om äldre hus, så invänta gärna någon fler som tycker som jag. :)

Men min åsikt i all fall är att den troligen tar någon slags last som hindrar att man kapar av en liten bit där.

S
Asså den sulan är ju bara en gjutrest från när man göt sulan för väggen. Den fungerade som stöd för tröskeln på sin höjd.
Bara för att man valde att ha en dörr där och inte vägg betydde inte att de tog sig besväret att bryta gjutningen där. Det var troligen enklare att dra armeringen vidare förbi dörröppningen och gjuta förbi dörren. Alla dörröppningar i mitt hus har en sula under sig.

Jordmassor håller sulan på plats, det ligger inga sidolaster på sulan, däremot ska man vara varsam om man ska kapa ovanför dörren då det ofta ligger balkar som håller ihop huset.

Bila/kapa, just do it.

• Gilla
one-
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Asså den sulan är ju bara en gjutrest från när man göt sulan för väggen. Den fungerade som stöd för tröskeln på sin höjd.
Fullt så lättsinnigt skulle jag inte se det. Den har hjälpt till att stabilisera väggen, viket kunde varit viktigt om dörröppningen fanns nära väggslutet. Detta bedömer TS bäst själv. Man måste helst vara på plats för att se helheten.

S
J justusandersson skrev:
Fullt så lättsinnigt skulle jag inte se det. Den har hjälpt till att stabilisera väggen, viket kunde varit viktigt om dörröppningen fanns nära väggslutet. Detta bedömer TS bäst själv. Man måste helst vara på plats för att se helheten.
Inget kommer att hända om han kapar den, lägger ner kabeln och gjuter en platta i rummet.

Men för er som både vill ha livrem och hängsle kan ju ta ett par rejält plattjärn och förankra det på båda sidor av dörröppningen, på varje sida av väggen strax över kabeln med gänstänger genom väggarna. Bila/kapa bort sulan, lägg ner kabeln, gjut en ny sula med ny armering, ta bort plattjärnet.

Jag blir mer bekymrad när jag ser undergrävningar av sula, eller golv som snart hänger i luften p g a ras åt sidorna.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ser också större problem och risker med det som grävts ut i nivå under sulor/plattor.

S
M MagHam skrev:
Jag blir mer bekymrad när jag ser undergrävningar av sula, eller golv som snart hänger i luften p g a ras åt sidorna.
Det har han inte gjort, det är ett betonggolv du ser hänga där.

S DanielF skrev:
Det har han inte gjort, det är ett betonggolv du ser hänga där.
Det är korrekt uppfattat. Det man ser fram till höger är ett betonggolv som delvis sågats o bilats bort. Hur jag skulle kunna göra det här på annat sätt när jag ska byta vatten o avlopp förstår jag inte.

Har passat mig för att gräva lägre än sulan. Jag har även stödgjutit på flera ställen där jag tyckt att material under sulan sjunkit undan. Hade jag inte varit försiktig eller tänkt mig för hade jag inte ställt frågan angående sulan genom dörröppningen från början:)

Men är tacksam för alla tankar o svar jag får.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.