Hejsan! Jag har funderat ett tag på att bygga nya inneräggar i källaren, mot betongväggen. Det var här innan, men dem förra ägarna hade satt träreglar samt isolering direkt på betongen. Så det fick rivas väck.

Iallafall, har läst lite om stålreglar. Verkar inte så komplicerat eller dyrt. Någon som har gjort det själv i källare? Något som jag behöver tänka på? Jag ska förövrigt inte isolera, bara smälla på gips.

Bifogar även lite bilder.

• Källarvägg med borttagna träreglar och isolering, exponerad betong med limrester och ledningar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverad källarvägg med exponerad betong och rester av gammal isolering. Träreglage och fönster syns.
    Skapa konto
  • Riven innervägg i källare med synliga betongväggar och rester av gammal isolering och träreglar.
    Skapa konto
Det är inte mögelpåväxt på sista bilden? Syns lite dåligt. Men för säkerhets skull, spraya Klorin innan nya väggen åker upp.
Stålreglar är ett hemskans trevligt påfund.

ricebridge ricebridge skrev:
Det är inte mögelpåväxt på sista bilden? Syns lite dåligt. Men för säkerhets skull, spraya Klorin innan nya väggen åker upp.
Stålreglar är ett hemskans trevligt påfund.
Det gråa? Nej det är puts

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L llonnqvistt skrev:
Det gråa? Nej det är puts
aha ok.

Nu är jag fel person att ge råd men jag har fått för mig av att läsa att det är viktigt att luft kan strömma bakom väggen.

Det finns en exakt likadan fråga som din tror jag där BH-panelen har svarat.

• Gilla
llonnqvistt
  • Laddar…
Skaffa en stuknittång så blir det enklare att fästaihop stålreglarna. Om du tror att det kan bli fukt mot källarväggen hade jag plastat bakom gipset och gjort en luftspalt.

Manganbangan Manganbangan skrev:
Gjorde samma grej härom året. Läs min tråd, hoppas den hjälper dig

[länk]
Tack så mycket! Men du hade bara stålsyllar i tak och golv, sen trä reglar? Funkar det?

Manganbangan Manganbangan skrev:
Gjorde samma grej härom året. Läs min tråd, hoppas den hjälper dig

[länk]
Jag hade inte använt träreglar, utan kört med stål hela väg(g)en.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
L llonnqvistt skrev:
Tack så mycket! Men du hade bara stålsyllar i tak och golv, sen trä reglar? Funkar det?
Väldränerat och ca 5 cm ifrån vägg. Fick hjälp av en bekant som jobbar med fukt och vattenskador ✌

• Gilla
llonnqvistt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.